Finnpartnerships B2B Matchmaking-tjänst förenade två förlag
Otava fick ett förlag för sitt läromedel i matematik från Nigeria. Den nya partnern hittades via Finnpartnerships B2B Matchmaking-tjänst.
Förlagsaktiebolaget Otava producerar läromedel i huvudsak för finländska skolor, men i mindre skala har böcker redan länge exporterats till den internationella marknaden.
Mari Kyyhkynen, som ansvarar för den internationella försäljningen av licenser för läromedel, berättar att Otava inte har några geografiska begränsningar i fråga om var de söker partner.
Förlaget har sökt nya möjligheter till internationalisering bland annat via Utbildningsstyrelsens program Education Finland, i vilket aktörer som är inriktade på utbildningsexportens tillväxt deltar. ”Under ett av Education Finlands evenemang hörde jag om Finnpartnership. Jag bekantade mig med tjänsterna, beställde nyhetsbrevet och märkte också Matchmaking-tjänsten till vilken jag lämnade Otavas uppgifter”, säger Kyyhkynen.
Flera tips på potentiella affärspartner
Finnpartnerships B2B Matchmaking-tjänst hjälper företag inom marknadeer som utvecklas att hitta finländska affärspartner och finländska företag att hitta kontakter till aktörer på marknader som utvecklas.
”Vi fick regelbundet tips på potentiella affärspartner från Matchmaking-tjänsten, i huvudsak från Afrika. Alla svarade inte på våra kontakter. En av kandidaterna var från ett franskspråkigt land, men vi hade inte läromedel på franska att erbjuda.”
Sedan fick Otava via Finnpartnership höra om ett det nigerianska förlaget Kachifo, med vilket diskussionerna om samarbete började framskrida.
”Jag träffade Kachifos representanter som besökte Finland på Finnpartnership och presenterade våra engelskspråkiga läromedel för dem. De var särskilt intresserade av matematikserien som är avsedd för grundskolans årskurser 1−6. Efter mötet skickade jag provexemplar på böckerna till Nigeria, och därifrån ville man veta mer om läromedlets pedagogik. Snart därefter meddelade de att de var intresserade av att skaffa licens för bokserien.”
Kachifos verkställande direktör Muhtar Bakare berättar att han fick veta om Finnpartnerships B2B Matchmaking-tjänst via en nigeriansk konsult inom utbildningsbranschen. ”Jag blev intresserad av Otavas läromedel i matematik på grund av det värdefulla pedagogiska innehållet och framgången i Finland och andra länder”, säger Bakare.
Läroböckerna redigerades i samarbete
Enligt Kyyhkynen ledde kommunikationen snabbt till avtalsförhandlingar där man utöver tryckta böcker kom överens om att producera digitalt material. Efter att avtalet ingåtts inleddes Otavas och Kachifos gemensamma redigeringsarbete där materialet anpassades för nigerianska elever. Läromedelsserien omfattar 12 matematikböcker och tillhörande lärarhandböcker, så arbetet var väldigt.
Till de mest arbetsdryga uppgifterna hörde att förnya illustrationerna för att ersätta de europeiska tecknade figurerna med afrikanska figurer. I matematikuppgifterna måste eurona ersättas med Nigerias naira. ”Å andra sidan är vi vana vid motsvarande redigeringsarbete. Vi gör samma sak i alla internationella läromedelsprojekt.”
Potential även på andra håll i Afrika
Enligt Kyyhkynen fördröjde coronapandemin projektets framskridande något, men i juni 2023 kunde Kachifo publicera Otavas Star Maths-serie. Till en början marknadsförs matematikböckerna till privata skolor i Nigeria, men målet är att få böckerna till allmänna skolor i landet.
”Marknaden för en bokserie i matematik är mycket potentiell i Nigeria med tanke på landets unga befolkningsstruktur”, säger Bakare. Kyyhkynen anser att det kan finnas en marknaden för bokserien även i Afrikas andra engelskspråkiga länder. ”När materialet är lokaliserat i Nigeria krävs det inte mycket arbete för att ta det i bruk på andra ställen. Läromedlet som utarbetats för Nigeria fungerar för oss som en bra referens för att materialet främjar inlärningen och underlättar lärarnas arbete.”
Otava får internationella kontakter bland annat via bokmässor. Kyyhkynen är övertygad om att det går att hitta möjligheter även via B2B Matchmaking-tjänsten. ”Fördelen med Matchmaking-tjänsten är att Finnpartnership redan har utrett bakgrunderna för företag som tas med på listan.”
För att komma med på B2B Matchmaking-tjänsten ställs vissa kriterier på företaget. De ska vara ekonomisk lönsamma och startade för minst ett år sedan. Finnpartnershipp rekommenderar ändå alltid att kontrollera en ny samarbetspartners bakgrund innan samarbetet inleds.
Finnpartnerships B2B Matchmaking-databas innehåller för närvarande mer än 180 företag från utvecklingsmarknader som letar efter finska affärspartners. Dessa företag är verksamma i 50 olika länder inom ett brett spektrum av sektorer och letar efter långsiktiga affärspartners och partners för att exportera produkter till Finland. Läs mer om tjänsten här.
Dela på sociala medier