Nyheter

Doing Business with Finland-seminarierna lägger grunden för projekt på en marknad som utvecklas

01.10.2024
Doing Business with Finland seminar

Finnpartnerships Doing Business with Finland-seminarier i tillväxtländer lägger grunden för finländska företags projekt på nya marknader. Evenemangen på gräsrotsnivå som genomförs som Team Finland-samarbete och i nära samarbete med lokala organisationer för samman behov och utbud hos finländska företag och företag i mållandet. När finansiering från Finnpartnership och lokala Team Finland-tjänster står till förfogande samtidigt uppstår framgångar. Dessutom får finländska företag bekanta sig med lokala företag och stödorganisationer.

Under varje Doing Business with Finland-seminarium strävar man efter att inleda minst två finländska aktörers projekt. Seminariets koncept är ett serviceevenemang i popup-stil, vars fortsatta åtgärder efter evenemanget alltid baserar sig på lokala tjänster som erbjuds av den lokala finska ambassaden och/eller Business Finland samt lokala partnerorganisationer samt oftast finansiering från Finnpartnership.

Finnpartnerships företagspartnerskapsstöd är tillgängligt för finländska företag i alla tillväxtländer som OECD listat och varje företag kan fritt välja sin målmarknad. Med hjälp av serviceevenemangen kan man underlätta finländska företags inträde på marknaden avsevärt. Deltagande i Finnpartnerships evenemang har blivit alltmer populärt bland finländska företag.

Doing Business with Finland-seminariets effekt visar sig som nya projekt som finansieras under cirka två år. Åren 2022–2024 har man med hjälp av seminarieevenemangen aktiverat följande länder och den angivna mängden finländska företags projekt har hittills inletts (inledandet av nya projekt pågår fortfarande i många länder):

  • Ukraina – 30 projekt
  • Kenya – 25 projekt
  • Vietnam – 15 projekt
  • Namibia – 12 projekt
  • Pakistan – 12 projekt
  • Zambia – 12 projekt
  • Somalia – 11 projekt
  • Rwanda – 9 projekt
  • Senegal – 9 projekt
  • Nigeria – 7 projekt
  • Uzbekistan – 6 projekt
  • Egypten – 6 projekt
  • Nepal – 4 projekt
  • Ecuador – 2 projekt
  • Mongoliet – 1 projekt

Även om alla projekt inte direkt kan kopplas till seminariedeltagare och andra tjänster kan man inte bortse från betydelsen av brobyggararbetet och informationen. Av de 218 företagspartnerskapsprojekten under 2022–2024 var majoriteten, 161 projekt det vill säga 74 procent, i målländerna för aktiveringsarbetet. Särskilt tack till de finska ambassaderna och ambassadörerna Keijo Norvanto, Saana Halinen, Tarja Fernández, Pirkka Tapiola, Leena Viljanen, Theresa Zitting, Anu Saxen, Leena Pylvänäinen, Ilkka Räisänen, Sanna Selin, Riina-Riikka Heikka, Antti Rytövuori, Hannu Ripatti och Riikka Eela för ett gott samarbete!

Team Finland-aktörernas förslag till mållandsseminarier välkomna

Fastän Finnpartnerships målländer omfattar över 140 land kan man med en agil verksamhetsmodell, ett team på 12 personer och smidigt Team Finland-samarbete producera tillräckligt med stöd för finländska företag för att öppna nya marknader. Finnpartnerships mål är 4–6 mållandsseminarier årligen. Detta styr finländska företag mot programmets egentliga syfte, som är finansiering av företag.  

Team Finland-aktörer kan föreslå mållandsseminarier till Finnpartnerships program. Den grundläggande förutsättningen är att det i mållandet finns en engagerad partner som har en direkt anknytning till lokala företag. En bra lokal partner möjliggör att man får höra vad som genuint intresserar lokala aktörer. Därefter ser Finnpartnership om det i Finland finns företag som kan tillgodose behovet. Om det finns ett lämpligt utbud ordnas ett seminarium i mållandet.

Det bästa sättet att få aktuell information om kommande Doing Business with Finland-seminarier och andra evenemang är att beställa vårt nyhetsbrev som utkommer månatligen.

Dela på sociala medier