Siirry sisältöön

Hakuohjeet ja -lomakkeet

Liikekumppanuustukihakemus koostuu perustietoilmoituksesta ja hankehakemuksesta, jotka täytetään ulkoministeriön asiointipalvelussa, sekä pakollisista liitteistä. Hakemusta ei rekisteröidä tai käsitellä ennen kuin tarvittavat liitteet on toimitettu.

Valtuutuksen lisääminen yksityishenkilölle

Tukirahan hakeminen tehdään asiointipalvelussa asiakkaan oman asiointitilin kautta, joka toimii Suomi.fi-tunnistautumisella. Jotta yksityishenkilö voi asioida yrityksen puolesta asiointipalvelussa, henkilölle tulee lisätä yrityksen valtuutus ja oikea valtuusasia. Myös yksityisyrittäjän tulee valtuuttaa itsensä asioimaan yrityksensä puolesta.

Yritys voi myöntää valtuutuksen henkilölle Suomi.fi-palvelussa Valtuudet-sivulla ja lisätä henkilölle valtuusasia ”valtionavustuksen hakeminen/asiointivaltuutus” Valtionavustusten hakeminen -sivulla. Suomi.fi-palvelusta vastaava Digi- ja väestövirasto auttaa tarvittaessa valtuutuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Ohjeet hakemuksen tekemiseen

Finnpartnershipin Step-by-step-ohjeet kertovat, miten liikekumppanuustuen hakeminen tapahtuu asiointipalvelussa. Ohjeet käyvät yksityiskohtaisesti läpi, miten perustietoilmoitus ja hankehakemus tulee täyttää.

Hakemuksen lomakkeet

Hakijan tulee toimittaa asiointipalvelussa:

1. Perustietoilmoitus ja sen liitteet:

  • kaupparekisteriote (enintään 3 kk vanha)
  • kaksi tuoreinta tilinpäätöstä (tiedot yrityksen kolmelta viimeiseltä tilikaudelta). Mikäli edellisen tilikauden päättymisestä on kuusi kuukautta tai enemmän, toimita tilinpäätösten lisäksi tuorein saatavilla oleva tuloslaskelma ja tase. Jos tilinpäätöstietoja ei ole saatavilla, liitä perustietoilmoitukseen mukaan hakijaorganisaation ajankohtainen tuloslaskelma ja tase sekä hankkeen avainhenkilöiden CV-tiedot.

2. Hankehakemus ja sen liitteet:

Ulkoministeriö tarkistaa perustietoilmoituksen 1–3 työpäivän kuluessa ja lähettää siitä asiointipalveluun vastaanottokuittauksen. Tämän jälkeen hakija voi aloittaa hankehakemuksen täyttämisen. Hakijan toimitettua hankehakemuksen ulkoministeriö tarkistaa sen 1–3 työpäivän kuluessa ja lähettää siitä myös asiointipalveluun vastaanottokuittauksen.

Hankehakemuksen tulee keskittyä yhteen hanketyyppiin. Jos hakija hakee kahteen eri hanketyyppiin tukirahaa, tulee niistä tehdä erilliset hakemukset. Löydät esimerkin hankehakemuksesta täältä ja täyttöohjeet täältä. Katso myös ohjevideomme kehitysvaikutusten arviointikyselyn täyttämisestä.

Mikäli perustietoilmoitus tai hankehakemus ovat puutteellisia, ulkoministeriö pyytää vastaanottokuittauksissa hakijaa täydentämään niitä. Tarvittavat lisäselvitykset hakemukseen tulee toimittaa täydennyslomakkeella, joka löytyy asiointipalvelusta.

Hankehakemuksen vastaanottokuittauksesta hakija näkee hankkeen rekisteröintipäivän sekä tietää hakemuksen tulleen onnistuneesti vastaanotetuksi. Perustietoilmoitus on voimassa kuusi kuukautta sen jättöpäivästä. Hakija voi käyttää samaa perustietoilmoitusta useampaan liikekumppanuustukihakemukseen huomioiden, että mukaan liitettävä kaupparekisteriote saa olla enintään kolme kuukautta vanha.

Finnpartnership tukee hakemuksen tekemisessä

Finnpartnership on yhteydessä hakijaan hakemuksen käsittelyprosessin aikana ja antaa hakijalle mahdollisuuden tarjota lisätietoja. Finnpartnership laatii hakemuksesta lausunnon ja toimittaa sen ulkoministeriöön, joka tekee liikekumppanuustuen myöntämistä koskevan valtionavustuspäätöksen. Tarvittaessa hakija voi olla yhteydessä Finnpartnershipin työntekijöihin, jotka vastaavat liikekumppanuustukihakemusten käsittelemisestä.