Uusi kumppani Brasiliasta löytyi Matchmaking-palvelun kautta
Juomia Suomeen tuova Bevetrade löysi Brasiliasta uuden kumppanin Finnpartnershipin Matchmaking-palvelun kautta. Yhteistyö on lähtenyt hyvin liikkeelle.
Bevetrade Oy:n toimitusjohtaja Celso Khalili vastaa puhelimeen keskellä suurta kookospalmuviljelmää Paraíban osavaltiossa Brasiliassa. Hän on paikan päällä tutustumassa uuteen yhteistyökumppaniin, jonka valmistamaa kookosvettä yritys on alkanut tuoda Suomeen. Coco do Vale on brasilialainen yritys, joka tuottanut erilaisia kookostuotteita runsaat kaksi vuosikymmentä. Sillä on 2600 hehtaarin kookospalmuviljelmät ja työntekijöitä noin 800. Yritys on Lucenan alueen suurin työllistäjä.
“Yksi matkani keskeisistä tarkoituksista on ollut yrityksen toiminnan auditointi, jossa käydään läpi ympäristöön ja sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyvät asiat. Niistä huolehtiminen on meille tärkeää ja yhteistyön edellytys”, Khalili korostaa.
Yhteistyö lähti hyvin käyntiin
Juomia ja muita elintarvikkeita Suomeen tuova Bevetrade tutustui Coco do Valeen Finnpartnershipin Matchmaking-palvelun kautta. “Finnpartnershipistä oltiin yhteydessä ja vinkattiin brasilialaisesta yrityksestä, joka oli rekisteröitynyt Matchmaking-tietokantaan”, Khalili sanoo.
Coco do Valen kansainvälisestä kaupasta vastaava Lucas Gama sanoo kuulleensa Finnpartnershipin palvelusta brasilialaiselta tuttavaltaan. “Vinkki tuli sopivaan aikaan, sillä olimme hakemassa uusia kauppakumppaneita. Kotimaan markkinoiden ohella viemme tuotteita muun muassa Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Ruotsiin “, Gama sanoo.
Yritysten ensimmäisen tapaamisen oli määrä tapahtua keväällä 2020 ruokamessuilla Helsingissä, jonne Finnpartnership oli kutsunut tuottajia kehittyvistä maista. Koronapandemian vuoksi tapaaminen jouduttiin kuitenkin perumaan.
Bevetrade sai kuitenkin Coco do Valen tuotteista näytteet, ja tiivis yhteydenpito jatkui etäyhteyksin seuraavien kuukausien aikana. “Halusimme varmistua, että brasilialaisyritys pystyy valmistamaan ja toimittamaan sellaista tuotetta, joka täyttää laatukriteerimme”, Khalili toteaa.
Korona-ajan tuomista haasteista huolimatta asiat etenivät, ja tämän vuoden elokuussa ensimmäinen erä Bevetraden ELO-tuotemerkillä valmistettua kookosvettä saapui Suomeen.
“Ensimmäinen erä sai asiakkailta hyvän vastaanoton, joten yhteistyömme on lähtenyt hyvin käyntiin.”
Vietnam vaihtui Brasiliaan
Bevetrade toi aiemmin kookosvettä Vietnamista, jossa yritys oli saanut kumppaneiden identifiointiin ja yhteistyön käynnistämiseen Finnpartnershipin liikekumppanuustukea.
Yritys on Finnpartnershipin avulla kehittänyt myös kumppaneiden ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta koskevaa auditointia. Vietnamissa auditoinnissa selvitettiin muun muassa paikallisen kumppanin työskentelyoloja.
Khalilin mukaan selvityksessä esille nousseista parannustarpeista keskusteltiin vietnamilaisyrityksen kanssa ja tarjottiin tukea parantaa toimintaa esimerkiksi koulutuksen keinoin.
“Emme olleet tyytyväisiä tapaan, jolla yritys kohteli työntekijöitä. Yritimme vaikuttaa asiaan, mutta ymmärsimme lopulta, että emme voi muuttaa yrityksen toimintatapoja. Siksi yhteistyö oli pakko lopettaa.”
“Olemme vastuussa omille asiakkaillemme siitä, että myös kumppanimme toimivat vastuullisesti. Muuten emme voisi seistä oman vastuullisen brändimme takana”, Khalili perustelee.
Tuottajan vaihto oli iso urakka
Finnpartnershipistä tullut vinkki Coco do Valesta tuli Bevetradelle hyvään aikaan. Yhteistyökumppanin vaihtaminen on vaatinut kuitenkin käytännössä paljon työtä. Khalilin mukaan myös asiakkaat tuli saada vakuuttuneiksi, että tuottajan vaihtumisesta huolimatta tuotteet ovat edelleenkin yhtä laadukkaita ja toimitukset hoituvat sovitulla tavalla. Bevetraden asiakkaita ovat muun muassa suuret vähittäiskauppaketjut Suomessa.
“Kumppanin vaihtaminen oli iso riski, sillä olisimme voineet menettää vuosien aikana rakennetut asiakassuhteet. Asiakkaamme ymmärsivät tilanteen ja olivat tyytyväisiä, että olimme löytäneet uuden kumppanin.”
Khalilin mukaan Vietnamissa tehdystä auditoinnista on ollut hyötyä, kun Bevetrade on etsinyt uusia kumppaneita muualta. Samalla tavalla hän on arvioinut myös Coco do Valen toiminnan paikan päällä.
“Ilman Finnpartnershipin tukea emme olisi pystyneet tätä tekemään. Pystymme nyt ottamaan sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutukset entistä paremmin huomioon, kun toimimme kehittyvissä maissa.”
Kuvat: Bevetrade Oy
Jaa sosiaalisessa mediassa