Menestystarinat

Haaga-Helian opetus- ja koulutuspalveluita kansainvälisille markkinoille

25.01.2016

Haaga-Helian koulutusvienti kasvaa kehitysmaissa. Finnpartnershipin tuki on ollut tärkeä kannustin uusien markkinoiden ja kumppaneiden kartoittamisessa.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu oli ensimmäisten joukossa, kun suomalaiset korkeakoulut lähtivät selvittämään opetus- ja koulutuspalvelujen vientiä kansainvälisille markkinoille. Päänavaus oli ammatillista opettajankoulutusta koskevan koulutuspaketin myynti Ruotsiin vuonna 2008. Heti perään Haaga-Helia teki vastaavanlaisen kaupan Saudi-Arabiaan.

Haaga-Helian projektipäällikkö Pasi Halmari sanoo, että kehittyvillä mailla on tärkeä rooli, kun koulutusviennistä haetaan tulevina vuosina kasvua. Arvokasta taustatukea koulutusmarkkinoiden kartoitukseen sekä potentiaalisten kumppaneiden ja pitkäaikaisen liikekumppanuuden etsintään kehitysmaissa on saatu Finnpartnershipin liikekumppanuustuesta. ”Liikekumppanuustuki on kattanut osan kustannuksista ja se on merkittävällä tavalla kannustanut ja madaltanut kynnystä lähteä selvittämään uusia markkinoita ja kumppaneita”, Halmari sanoo.

Koulutus käynnistyy Malesiassa

Haaga-Helia on hyödyntänyt viime vuosina Finnpartnershipin liikekumppanuustukea kumppaneiden identifiointiin Vietnamissa, Malesiassa, Perussa ja Botswanassa. Pisimmälle on päästy Malesiassa, mutta sielläkin yhteistyösuhteiden solminen on vaatinut kärsivällisyyttä.

Ensimmäiset kontaktit Haaga-Helia sai Malesiaan vuonna 2011 vienninedistämismatkalla. Aiesopimus yhteistyöstä paikallisen oppilaitoksen kanssa solmittiin pian sen jälkeen, mutta lopullisen sopimuksen allekirjoitukseen vierähti kuitenkin neljä vuotta. Nyt nimet ovat paperissa. Haaga-Helia käynnistää hotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelman syksyllä 2016 Disted Collegessa Penangin saarella. “Vastaamme siellä keittiömestarien koulutuksesta, mikä on alempi korkeakoulututkinto.” Haaga-Helian tarkoitus on vakiinnuttaa asemansa Malesiassa. Haaga-Helia toimii yhteistyössä Disted Collegesta vastaavan Wawasan Educational Foundation -säätiön kanssa.

Myös Afrikassa saatiin pää auki

Vietnamissa ja Perussa Haaga-Helia jatkaa selvitystyötä ja etsii yhteistyömahdollisuuksia paikallisten oppilaitosten kanssa. ”Haasteellisinta on löytää sopivia kumppaneita, joiden kanssa voisimme tehdä liiketoiminnallisesti kannattavaa liiketoimintaa.”

Botswanassa asiat ovat edenneet nopeammin. Vuonna 2015 maan hallitus tilasi Haaga-Helialta koulutuspaketin, jossa koulutetaan 60 ammatillista opettajaa. Halmari uskoo, että jatkoa on luvassa. Haaga-Helia on saanut pään auki myös naapurimaa Etelä-Afrikassa, jossa pääkaupunki Pretoriassa sijaitseva Tshwane University of Technology on ostanut koulutuksen 32 ammatilliselle opettajalle. ”Kyse on ensimmäisestä koulutuksesta, ja yhteistyö todennäköisesti jatkuu tämän jälkeenkin.”

Team Finland avaa ovia

Halmari sanoo, että Team Finlandin verkostoista ja erityisesti Finpron vienninedistämismatkoista on ollut Haaga-Helialle paljon hyötyä. Ministerien tai korkeiden virkamiesten johtamien liikemiesvaltuuskuntien mukana pääsee luomaan suhteita ministeriöihin ja tapaamaan potentiaalisia yhteistyökumppaneita. ”Ministeriöissä syntyneiden kontaktien kautta pääsee eteenpäin. Vienninedistämismatkoilla voi tavata myös suoraan potentiaalisia kumppaneita ja jatkaa keskusteluja matkan jälkeen.”

Haaga-Helia myy palvelujaan ministeriöille, julkisille ja yksityisille korkeakouluille ja muille opetusta järjestäville tahoille. Uusi laki EU:n ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden lukukausimaksuista avaa Halmarin mukaan uusia mahdollisuuksia myös kuluttajamarkkinoilla. Halmarin mielestä suomalaisten toimijoiden kannattaisi tuoda esille vieläkin enemmän Suomen korkeaa osaamista opetusalalla. Hänen mukaansa muun muassa PISA-tutkimusten ansiosta Suomen maine näissä asioissa on levinnyt laajalle. ”Maailmalla ei kannata olla turhan vaatimaton. Itse käytän aina superlatiiveja, kun puhun suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Onhan se tutkitusti yksi maailman parhaimmista.”

Voimien yhdistäminen kannattaa

Kansainvälistymisestä ja koulutusviennistä kiinnostuneet opetus- ja koulutusalan toimijat ovat verkostoituneet Suomessa kansalliseksi koulutusvientiklusteriksi. Vuonna 2011 toimintansa aloittaneen Future Learning Finlandin (FLF) tavoitteena on koulutusliiketoiminnan kasvattaminen kansainvälisillä markkinoilla. Haaga-Helia on ollut mukana klusterin toiminnassa alusta alkaen. ”Yhteistyö ja tiedon jakaminen ovat koulutusviennissä kaiken a ja o. Me suomalaiset toimijat olemme niin pieniä, että emme yksin pystyisi suurempiin hankkeisiin vaikkapa Kiinan valtavilla markkinoilla”, Halmari toteaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa