Menestystarinat

Sähköinen tunnistautuminen tuo pankkipalvelut Papuan syrjäkyliin

02.05.2024
Digizen ID in Papua New Guinea

Suomalaisen Digizenin digitaalinen tunnistautuminen mahdollistaa pankkitilin avaamisen Papua-Uuden-Guinean köyhällä maaseudulla. Finnpartnershipin tuki vauhdittaa innovaation kaupallistamista.

Papua-Uuden-Guinean väestöstä iso osa asuu kehittymättömällä maaseudulla, jossa kulkuyhteydet ovat vaikeat ja syrjäiset kylät matkapuhelinverkkojen ulottumattomissa.

Näihin haastaviin oloihin suomalainen Digizen on kehittänyt digitaalisen tunnistautumisen palvelun. Digizen ID:n avulla ihmisille voidaan perustaa vahvistettu henkilöllisyys, joka puolestaan mahdollistaa esimerkiksi pankkitilin avaamisen.

Digizenin toimitusjohtaja Kimmo Koivisto kertoo, että kaikki lähti muutama vuosi sitten liikkeelle Aasian kehityspankin ADB:n järjestämästä hackathon-tapahtumasta. Siihen kutsuttiin ohjelmistokehittäjiä löytämään keinoja, joilla myös haavoittuvimmissa asemissa olevilla ihmisillä olisi mahdollisuus saada vahvistettu henkilöllisyys. ”Meitä on neljän nörtin porukka, joka oli muun muassa voittanut kolme kertaa Slush-tapahtuman hackathonin. Tiimissä oli kokemusta myös digitaalisesta identiteetin kehittämisestä”, Koivisto kertoo.

Iso tarve digitaaliseen tunnistautumiseen

Digizen voitti ADB:n kisan ja sai kehityspankilta rahoitusta digitaalisen tunnistautumispalvelun kehittämiseen ja testaukseen. Pankin asiantuntijat antoivat kehitystyöhön myös sparrausapua. ”Keskeisiä olivat yhdessä Papua-Uuteen-Guineaan tehdyt tutkimusmatkat. Niiden kautta saimme välttämätöntä tietoa ihmisten tarpeista ja toimintaympäristöstä kehittymättömissä kylissä”, Koivisto sanoo.

Tarve uudenlaiselle henkilöllisyyden todistamiselle on huutava, sillä etenkin maaseudulla ani harvalla on mahdollisuus hankkia perinteinen henkilökortti. Sen saamiseksi henkilöllä tulee olla esimerkiksi syntymätodistus tai kylän vanhimman allekirjoittama paperi. Ja vaikka tarvittavat dokumentit saisikin kasaan, henkilökortin hakeminen tyssää usein liian hankalaan ja kalliiseen matkaan oman maakunnan pääkaupunkiin.

”Näiden haasteiden voittamiseksi suunnittelimme vahvistetun henkilöllisyyden hakemisen ja perustamisen uudelleen. Henkilön sijaan vastuu on siirretty koulutetulle pankin virkailijalle, joka matkustaa kylään, kerää todisteet henkilöllisyydestä ja myöntää paikan päällä sähköisen henkilökortin.”

Digizen ID on älykortti, jonka sirulle on tallennettu tarvittavat tiedot. Kortin käyttö tunnistautumiseen ei edellytä internet-yhteyttä. Näin henkilö voi avata esimerkiksi pankkitilin pankin edustajan kanssa suoraan kylässä.

Finnpartnershipiltä tukea kaupallistamiseen

Koiviston mukaan Digizen ID:tä voi verrata suomalaisiin pankkitunnuksiin. Pankkitilin avaamisen ja käytön lisäksi sitä voi hyödyntää muihinkin vahvaa tunnistautumista vaativiin palveluihin. Digizen ID:n yleistymisen kannalta on merkittävää, että se sai testausjakson jälkeen Papua-Uuden-Guinean keskuspankin hyväksynnän ja sitä voidaan käyttää virallisesti digitaaliseen tunnistautumiseen.

Koivisto sanoo, että arvovaltaisen ADB:n taustatuesta on ollut paljon hyötyä. Se helpotti yhteyksien luomista Papua-Uuden-Guinean keskuspankkiin ja maassa toimiviin pankkeihin, jotka voisivat olla kiinnostuneita Digizenin palvelun hyödyntämisestä.

ADB:n taloudellinen tuki kattoi palvelun kehittämisen ja testausvaiheen. Koiviston mukaan palvelun kaupallistamisvaihe pääsi sen jälkeen hyvin vauhtiin Finnpartnershipin liikekumppanuustuen avulla. ”Finnpartnershipin tuella pystyimme tekemään alkuvaiheen selvityksiä ja perustamaan Papualle yrityksen.”

Tavoitteena laajentuminen muihinkin maihin

Koiviston mukaan suurimmat haasteet ovat liittyneet Papua-Uuden-Guinean vaikeaan toimintaympäristöön. Digizen on testannut palveluaan maan pohjoisosassa sijaitsevassa Itä-Sepikin maakunnassa, jonka hajallaan olevissa kylissä tie- ja tietoliikenneyhteydet ovat heikot. Maaseudulla liikkumista vaikeuttaa myös laajalle levinnyt rikollisuus.

Testausvaiheessa Digizenin ratkaisua on käyttänyt kaksi mikroluottoja myöntävää pankkia. Käyttäjiä Itä-Sepikin kylissä on ollut noin 2500. ”Neuvottelemme parhaillaan uusien pankkien kanssa digitaalisen tunnistautumispalvelun käyttöönotosta. Kun sopimuksia on riittävästi, lähdemme tuottamaan älykortteja ja skaalaamaan liiketoimintaa.”

Koiviston mukaan Digizen kartoittaa samanaikaisesti myös muita potentiaalisia maita, joihin palvelua voisi lähteä lanseeraamaan. Tähän selvitykseen yritys on saanut Business Finlandin Tempo-rahoitusta. ”Tyynenmeren alueella olisi muitakin maita, joissa palvelulle on tarvetta. Papuaan verrattuna asukasmäärät ovat kuitenkin pieniä. Aasiassa esimerkiksi Laosissa digitaalista tunnistautumista ei vielä ole, mutta eniten kysyntää palvelulle olisi Afrikassa”, Koivisto arvioi.

Kuvat: Digizen Oy

Jaa sosiaalisessa mediassa