Menestystarinat

Finnpartnershipin B2B Matchmaking -palvelu yhdisti kaksi kustantamoa

29.02.2024

Otava sai matematiikan oppimateriaalilleen kustantajan Nigeriasta. Uusi kumppani löytyi Finnpartnershipin B2B Matchmaking -palvelun kautta.

Kustannusosakeyhtiö Otava tekee oppimateriaaleja pääasiassa suomalaisiin kouluihin, mutta pienemmässä mittakaavassa kirjoja on viety pitkään myös kansainvälisille markkinoille.

Oppimateriaalien kansainvälisestä lisenssimyynnistä vastaava Mari Kyyhkynen kertoo, että kumppaneiden haussa Otavalla ei ole maantieteellistä rajausta.

Uusia avauksia kansainvälistymiseen kustantamo on hakenut muun muassa Opetushallituksen Education Finland -ohjelmasta, jossa on mukana koulutusviennin kasvuun tähtääviä toimijoita. ”Education Finlandin eräässä tilaisuudessa kuulin Finnpartnershipistä. Tutustuin palveluihin, tilasin uutiskirjeen ja huomasin myös Matchmaking-palvelun, johon ilmoitin Otavan tiedot”, Kyyhkynen sanoo.

Useita vinkkejä potentiaalisista liikekumppaneista

Finnpartnershipin B2B Matchmaking -palvelu auttaa kehittyvien markkinoiden yrityksiä löytämään suomalaisia liikekumppaneita ja vastavuoroisesti suomalaisyrityksiä löytämään kontakteja kehittyvien markkinoiden toimijoihin.

”Saimme Matchmaking-palvelusta tasaisin väliajoin vinkkejä potentiaalisista kumppaneista pääasiassa Afrikasta. Kaikki eivät vastanneet yhteydenottoihin. Yksi ehdokkaista oli puolestaan ranskankielisestä maasta, mutta meillä ei ollut tarjota oppimateriaalia ranskaksi.”

Sitten Otava sai Finnpartnershipin kautta tiedon nigerialaisesta kirjakustantaja Kachifosta, jonka kanssa keskustelut yhteistyöstä lähtivät etenemään.

”Tapasin Suomessa vierailleet Kachifon edustajat Finnpartnershipissä ja esittelin heille englanninkielisiä oppimateriaalejamme. Erityisen kiinnostuneita he olivat alakouluihin tarkoitetusta matematiikan sarjasta. Tapaamisen jälkeen lähetin näytekirjat Nigeriaan, ja sieltä päin kysyttiin hieman lisätietoa oppimateriaalin pedagogiasta. Pian sen jälkeen he ilmoittivat, että olisivat kiinnostuneita hankkimaan kirjasarjaan lisenssin.”

Kachifon toimitusjohtaja Muhtar Bakare kertoo, että hän sai tietää Finnpartnershipin B2B Matchmaking -palvelusta nigerialaisen opetusalan konsultin kautta. ”Otavan matematiikan oppimateriaaleista minut sai kiinnostumaan niiden arvokas pedagoginen sisältö sekä hyvä menestys Suomessa ja muissa maissa”, Bakare sanoo.

Oppikirjojen muokkaus tehtiin yhteistyössä

Kyyhkysen mukaan yhteydenpito eteni nopeasti sopimusneuvotteluihin, joissa printtikirjojen ohella sovittiin myös digitaalisten materiaalien tuottamisesta. Sopimuksen solmimisen jälkeen alkoi Otavan ja Kachifon yhteinen toimitustyö, jossa materiaalit muokattiin sopimaan nigerialaisille oppilaille. Oppimateriaalisarjassa on 12 matematiikan kirjaa ja niihin liittyvät opettajan oppaat, joten urakka oli mittava.

Työläimpiin tehtäviin kuului kuvituksen uusiminen, kun eurooppalaisten piirroshahmojen tilalle oli tehtävä afrikkalaisia hahmoja. Eurotkin oli vaihdettava matematiikan tehtävissä Nigerian nairaksi. ”Toisaalta tällainen muutostyö on meille hyvin tuttua. Sitä teemme kaikissa kansainvälisissä oppimateriaalihankkeissa.”

Star maths book examples
Esimerkkejä Kachifon julkaisemasta Otavan Star Maths -sarjasta.

Potentiaalia myös muualla Afrikassa

Kyyhkysen mukaan koronapandemia hidasti hieman hankkeen etenemistä, mutta kesäkuussa 2023 Kachifo pääsi julkaisemaan Otavan Star Maths -sarjan. Alkuvaiheessa matematiikan kirjoja markkinoidaan yksityisille kouluille Nigeriassa, mutta tavoitteena on saada kirjoja myöhemmin myös maan julkisiin kouluihin.

”Markkinat matematiikan kirjasarjalle ovat hyvin potentiaaliset Nigeriassa ottaen huomioon maan nuoren väestörakenteen”, Bakare sanoo. Kyyhkysen mielestä kirjasarjalle voi löytyä markkinoita myös muista Afrikan englanninkielisistä maista. ”Kun materiaali on lokalisoitu Nigeriaan, se saadaan pienellä vaivalla käyttöön muuallakin. Nigeriaan tehty oppimateriaali toimii meille hyvänä referenssinä siitä, että materiaali edistää oppimista ja helpottaa opettajien työtä.”

Kansainvälisiä kontakteja Otavalle syntyy muun muassa kirjamessujen kautta. Kyyhkynen uskoo, että uusia avauksia voi löytyä myös B2B Matchmaking -palvelun kautta. ”Matchmaking-palvelun etuna on, että listalle pääsevien yritysten taustoja on jo selvitetty Finnpartnershipissä.”

B2B Matchmaking -palveluun pääsemiseksi yrityksille asetetaan tiettyjä kriteerejä. Niiden tulee olla taloudellisesti kannattavia ja perustettu vähintään vuosi sitten. Finnpartnership suosittelee kuitenkin aina tarkistamaan uuden yhteistyökumppanin taustat ennen yhteistyön aloittamista.

Finnpartnershipin B2B Matchmaking -tietokannassa on tällä hetkellä yli 180 kehittyvien markkinoiden yritystä, jotka etsivät parhaillaan suomalaisia liikekumppaneita. Yritykset toimivat 50 eri maassa useilla eri sektoreilla ja etsivät pitkäaikaisia liikekumppaneita sekä yhteistyökumppaneita tuotteiden vientiin Suomeen. Tutustu palveluun täältä.

Jaa sosiaalisessa mediassa