Menestystarinat

Farmcomp luo Kolumbiaan pitkäaikaista liikesuhdetta

09.03.2016

Kosteusmittareita viljelijöille valmistava Farmcomp sai Kolumbiassa lentävän lähdön sekä suomalaisen konsulttiyritys Camaleonten että Finnpartnershipin tuen avulla. Tavoitteena on luoda maahan pitkäaikainen liikekumppanuussuhde.

Etabloituminen uuteen maahan ja yhteistyökumppaneiden löytäminen vie yritykseltä yleensä runsaasti aikaa, mutta kosteusmittareita valmistava Farmcomp pääsi Kolumbiassa liikkeelle poikkeuksellisen ripeästi. Joulukuussa 2014 Tuusulassa toimiva yritys sai yhteydenoton suomalaiselta konsulttiyritykseltä Camaleontelta, johon puolestaan oli hieman aiemmin ottanut yhteyttä kolumbialainen maatalousinsinööri Ricardo Rodríguez Clavijo. Konsulttiyritys Camaleonte yhdisti Farmcompin Ricardoon, joka halusi kokeilla suomalaisyrityksen valmistamaa kosteusmittaria omalla kahvitilallaan.

Kolumbian markkinoiden kartoittamiseen ja kumppaneiden etsintään Farmcomp haki Finnpartnershipin liikekumppanuustukea, jonka Camaleonte myös yritykselle esitteli. Farmcompin vientipäällikkö Ksenia Plyusnina sanoo, että liikekumppanuustukihakemuksen käsittely sujui nopeasti ja Finnpartnershipin myöntämä tuki oli Farmcompille tärkeää. Pienellä yrityksellä olisi ollut muuten vaikeuksia lähteä käynnistämään toimintaa Kolumbiassa. ”Finnpartnership auttoi myös keräämään tietoa, jotta pystyimme valmistelemaan matkaa. Esittämiimme kysymyksiin tuli vastaukset nopeasti”, Plyusnina kiittelee. Farmcomp käytti Finnpartershipin tukea muun muassa kolumbialaisen kumppanin koulutukseen. ”Kävimme mittarin ominaisuudet läpi ja testasimme mittaria käytännössä kahvitiloilla yhdessä viljelijöiden kanssa”, Plyusnina sanoo.

Paljon painoa huoltoon ja koulutukseen

Molemminpuolisen kiinnostuksen herättyä Camaleonte valmisteli Farmcompin edustajille matkan Kolumbiaan, jossa suomalaisyritys tutustui myös kosteusmittausta koskeviin viranomaismääräyksiin. Matkalta kerätyn tiedon pohjalta kosteusmittareihin voitiin tehdä pieni muutoksia, jotta ne sopivat mahdollisimman hyvin kolumbialaisten viljelijöiden tarpeisiin. Myös Kolumbiaan sopiva liiketoimintamalli alkoi hahmottua. Ricardo Rodríguez Clavijon yritys Inversiones Magazin toimii nyt maassa Farmcompin edustajana, joka vastaa laitteiden myynnistä, markkinoinnista, huollosta ja käyttökoulutuksesta.

Plyusnina sanoo, että Farmcompin tavoitteena on luoda pitkäaikainen liikesuhde Kolumbiaan. ”Haluamme, että paikallinen edustajamme pystyy palvelemaan mittareiden käyttäjiä hyvin. Laitteita käytetään jopa vuosikymmeniä, mutta oikean mittaustuloksen takaamiseksi mittareita on huollettava ja kalibroitava noin kahden vuoden välein.”

Pienviljelijän asema vahvistuu

Kosteuden määrittäminen on tärkeä toimenpide kahvin ja viljan kaltaisissa kuivattavissa maataloustuotteissa. Liian kosteiksi jätetyt pavut ja jyvät homehtuvat. Tuotteiden sisältämä kosteus vaikuttaa oleellisesti myös hintaan. ”Viljelijä saa parhaimman hinnan, kun kahvinpapujen kosteus on 10–14 prosenttia.” Farmcomp markkinoi kosteusmittareita erityisesti kahvia, kaakaota ja viljaa kasvattaville pienviljelijöille. Oma kosteusmittari parantaa huomattavasti heidän asemiaan kaupanteossa. ”Tähän saakka viljelijöiden on pitänyt tyytyä ostajan ilmoittamiin kosteuslukemiin. Vastaisuudessa ostaja ei voi enää sanella hintoja.”

Farmcomp on pyrkinyt puristamaan mittareiden hinnat niin, että viljelijä voi sellaisen ostaa joko itse tai yhdessä naapurinsa kanssa. Mallista riippuen mittari maksaa Kolumbiassa 300–700 euroa. ”Kosteusmittarin kaltaiset oikeat työkalut parantavat viljelijöiden tulotasoa. Perheet voivat elättää itsensä kasvattamillaan tuotteilla, eikä heidän tarvitse muuttaa kaupunkiin.”

Kysyntä kasvaa nopeimmin kehitysmaissa

Maatalous on Kolumbian tärkeimpiä elinkeinoja, joten kosteusmittareille riittää markkinoita. Plyusnina uskoo, että myös muissa Latinalaisen Amerikan maissa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. ”Uskon, että voimme monistaa Kolumbiassa kehitetyn liiketoimintamallin myös muihin maihin.” Sen suomalaisyritys voi tehdä yhdessä Camaleonten kanssa, jolla on paljon kokemusta, verkostoja ja ymmärrystä alueen liiketoiminnasta. Farmcomp on maatalouden kosteusmittareissa markkinajohtaja Suomessa, mutta suurin osa yrityksen tuotannosta menee ulkomaille. Ksenia Plyusnina laskee, että mittareita on myyty yli 80 maahan. ”Euroopan kypsillä markkinoilla kysyntä kasvaa hitaasti. Myynnin kasvun painopiste on siirtynyt Aasiaan, Afrikkaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.”

Jaa sosiaalisessa mediassa