Menestystarinat

Bisnes pyörii pikaviesteillä Afrikassa

30.10.2015

Designtuotteita Keniasta tuova Mifuko laittoi liiketoiminnassaan uuden vaihteen päälle. Bisneksentekoa Suomen ja Afrikan välillä helpottavat uudet viestivälineet.

Taideteollisesta korkeakoulusta muotoilijoiksi valmistuneet Minna Impiö ja Mari Martikainen perustivat vuonna 2009 Mifuko Oy:n. Liikeideana oli tuoda Keniasta paikallisten käsityöläisten tekemiä designtuotteita Suomen markkinoille. Kumppaneiden etsimiseen ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen yritys sai tukea Finnpartnershipiltä. ”Olemme saaneet alkuvaiheen jälkeenkin liikekumppanuustukea esimerkiksi matkakustannuksiin ja paikallisten konsulttien palkkioihin. Tästä on ollut paljon hyötyä, kun olemme kehittäneet liiketoimintaa paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa”, Minna Impiö sanoo.

Lisätuloja 300 kenialaisnaiselle

Kuusi vuotta yrityksen perustamisen jälkeen Mifukon liikeidea on pysynyt samana, mutta Keniasta tuotavissa tuotteissa on tapahtunut iso muutos. ”Olemme jättäneet laukut ja korut pois valikoimista ja keskitymme nyt kiondo-koreihin”, Impiö sanoo.

Kiondo-korit ovat perinteisiä kenialaisia käsitöitä, jotka punotaan sisalkuidusta ja värikkäistä muovikuteista. Mifukon korit valmistetaan Machakoksen alueella pääkaupunki Nairobista länteen. Mifuko ostaa koreja naisryhmiltä viidestä kylästä. Kaiken kaikkiaan käsitöiden tekeminen antaa lisätuloja runsaalle 300 naiselle. ”He valmistavat koreja silloin, kun on muilta töiltä aikaa. Perheiden tärkein elinkeino on maanviljely.”

Maksut ja viestit siirtyvät sähköisesti

Laukut ja korut Mifuko päätti jättää pois valikoimista, koska kokonaan käsityönä tehtyjen ja kierrätysmateriaaleja hyödyntävien tuotteiden laadun ja tuotantomäärien ylläpitämisessä oli omat haasteensa. ”Naisten kutomista kiondo-koreista tulee eri kokoisia ja mallisia. Se ei haittaa, sillä selvästi näkyvä käsityön jälki on itse asiassa kilpailuetu designmarkkinoilla”, Impiö toteaa.
Mifuko maksaa naisryhmille 50 prosenttia tilausta tehdessään ja 50 prosenttia, kun tilaus on valmis. Maksut välittyvät Keniassa suositun M-Pesa-mobiilimaksujärjestelmän kautta.

”Maksaminen on todella kätevää, sillä maksun vastaanottamiseen riittää matkapuhelin. Kaukana maaseudulla olevien naisten ei tarvitse enää matkustaa kaupunkiin nostaakseen rahat.” Älypuhelimet yleistyvät vauhdilla myös Kenian maaseudulla. Impiön mukaan tämä parantaa entisestään yhteydenpitoa Suomen ja Kenian välillä. Hän sanoo pitävänsä päivittäin yhteyttä esimerkiksi pikaviestipalvelu Whatsappin kautta. ”Puolin ja toisin lähetetyt viestit ja kuvat auttavat meitä pysymään entistä paremmin perillä, miten tilaukset etenevät. Voimme myös reagoida nopeasti, jos jotakin puuttuu tai on tehty väärin.”

Vientiä jo 20 maahan

Toinen iso muutos Mifukon toiminnassa on laajentuminen kansainvälisille markkinoille. Yrityksellä on tällä hetkellä jo 20 maassa jälleenmyyjiä, jotka ovat tavarataloja, sisustustavaraketjuja ja pienempiä design-liikkeitä pääasiassa Euroopassa. 90 prosenttia tuotteista menee Suomen ulkopuolelle. Käytännön asioissa Mifukoa avustavat Keniassa konsultit, joiden kanssa suomalaisyritys on luonut tiiviin yhteistyösuhteen. Kansainvälinen logistiikkayhtiö hoitaa puolestaan tuotteiden kuljetuksen Suomeen tai suoraan tilaajalle ulkomailla.

Yrityksellä on myös nettikauppa, mutta Impiö ja Martikainen aikovat jatkossakin keskittyä jälleenmyyntiverkostoon. Kahden ihmisen yritykselle nettikaupan pyörittäminen olisi liian työlästä. Impiön mukaan uusia asiakkaita löytyy ennen muuta kansainvälisiltä messuilta. ”Osastomme messuilla on pieni ja vaatimaton, mutta suuretkin asiakkaat ovat meidät huomanneet. Tuotteiden tarinalla on entistä merkittävämpi osuus markkinoinnissa.”

Reilun kaupan merkki tärkeä etappi

Mifukon kuuden vuoden taipaleeseen mahtuu myös vaikeita hetkiä. Muotoilualan kaksikko on joutunut opettelemaan yritystoimintaan liittyvät asiat itse, usein kantapään kautta. ”Toisaalta kaikkein anteliainta yrittämisessä ovat olleet juuri nuo vaikeat hetket. Onneksi meitä on kaksi. Toinen on aina tsempannut, kun toisella on huono hetki.”

Tänä vuonna Mifuko pääsi kansainvälisen World Fair Trade Organizationin jäseneksi ensimmäisenä suomalaisena muotoiluyrityksenä. Oikeus käyttää Reilun kaupan merkkiä on Impiön mukaan merkittävä asia, sillä yhä useammat kuluttajat haluavat ostaa vastuullisesti valmistettuja tuotteita. ”Reilun kaupan jäseneksi pääsy oli pitkä prosessi, koska yrityksen toiminta auditoitiin perusteellisesti.”

Useita vuosia jatkunut yhteistyö naisryhmien kanssa on luonut lujan siteen Keniaan. Yrityksen ohella Impiö ja Martikainen ovat perustaneet Mifuko Trust -hyväntekeväisyysyhdistyksen, joka parantaa kenialaisten käsityöläisten toimeentuloa ja elämänlaatua yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Mifuko Trust on kerännyt muun muassa varat, jolla kustannettiin kiondo-koreja valmistavalle naisryhmälle lehmä, karjasuoja ja eläinlääkärikulut. ”Lehmästä saatava maito tuo naisille lisätuloja. Ja kun lehmä aikanaan poikii, vasikka lahjoitetaan aikanaan toiselle naisryhmälle.”

Jaa sosiaalisessa mediassa