Menestystarinat

Sottaamaton teepussi globaaleille markkinoille

03.12.2015

Finnpartnershipin liikekumppanuustukea saanut Spotless Tea Bag Oy tähtää kansainvälisille teepussimarkkinoille. Tuen avulla yritys on kartoittanut lisensointimahdollisuuksia srilankalaisille teenvalmistajille ja neuvottelut etenevät.

Spotless Tea Bag Oy:n yhteistyökumppani Walki on toimittanut Intiaan Amivarsha Packagers Private Limited:lle kompostoitavaa laminaattiakalvoa, josta yhtiö valmistaa koe-eriä Finnpartnership-tuella kontaktoiduille teenjalostajille Intiassa, Sri Lankassa ja Keniassa. Valinta on kuitenkin teenjalostajien käsissä, sillä heille on tarjottu myös Spotless Tea Bag Oy:n kahden muun yhteistyökumppanin, Mondin ja BioBagin, laminaatteja, joiden ominaisuudet ja hinta eroavat toisistaan.

Kauppalehti 24.11.2015, Sottaamaton teepussi globaaleille markkinoille

Tamperelaisen keksijän, Matti Koskisen tahraamaton teepussi pyrkii siistien teenjuojien globaaleille markkinoille.

Matti Koskinen, 56, nostaa esiin keksintönsä. Se on teepussipakkaus, jota on käännetty 90 astetta tutusta mallista. Pakkaus on ohutta laminaattia. Se varjelee myös teen aromeja. Pussi avataan pitkältä sivultaan, ja sen sisällä oleva varsinainen teepussi pannaan likoamanaan kuppiin. Päällyspakkauksesta kääntyy vaivattomasti pieni astia, johon teepussin saa nostaa sen jälkeen, kun tee on tullut tarpeeksi vahvaksi. Sitten pikkukupin voi sulkea tiiviisti. Myöhemmin sen voi pistää kompostijätteeseen. Ja kas: pöydällä ei ole tahraa.

Yksinkertainen on kaunista. Koskinen alkoi luoda teepussiaan jo 2009. Pian syntyi yritys Spotless Tea Bag Oy. Nyt malli on valmis ja liiketoimintaakin syntyy. Pakkaus on jopa patentoitu pakkauksen käyttötarkoituksen muutoksena.

Eikä tässä kaikki. Varsinaiseen teepussiinkin on tulossa jo muutoksia. Koskinen on tuomassa siihen nanoteknologian ja superhydrofobisen pohjan, joka ei päästä teepussin teetä pois käytön jälkeen.
”Olen tutkinut maailman teepussimarkkinoita. Tällä pallolla käytetään vuodessa 220 miljardia teepussia. Haluamme siitä pienen osan. Nousemme maailman teepussimarkkinoiden premium-luokkaan.”

Alan nokkimisjärjestys menee näin: Suurin osa teepusseista myydään isoissa pakkaukissa. Osassa niissä on konkreettisesti lattialta lakaistua pölyä, ja hinta on sen mukaisesti alle sentin pussilta. Sitten tulevat paperisiin suojakääreisiin pakatut teepussit ja kolmantena aromitiiviiseen folioon pakatut teepussit.

”Huipulla on oma Steabag-tuotemerkkimme. Pakkauksemme säilyttää aromit ja on myös kompostoituva.”

Koskinen oli syöksyä teepussin kanssa samaan kuiluun kuin edellisen keksintönsä kanssa. Se oli täydellisen tyhjäksi puristuva tuubi. Sitä eivät ottaneet omakseen yhtä aikaa tuubien valmistajat eivätkä pakkaajatkaan. Nyt Koskinen painii teentuottajien sekä pakkauskoneiden ja pakkausmateriaalien valmistajien kanssa. Teepussia viedään maailmalle niin, että se lisensoidaan. Jokaisesta myydystä pussista valuu sitten osa suomalaisyhtiön tilille.

Jäät murtuvat. Yhtiö on aloittanut toiminnan useiden materiaali- ja pakkausvalmistajien kanssa. Mukana ovat kotimainen Walki, eteläafrikkalainen Mondi ja intialainen Amivarsha. Mukaan lähtee myös suomalainen Multicatering. Yhtiön myyntijohtaja Otto Kuojärvi kertoo, että Multicatering ryhtyy edustamaan Spotless Tea Bagia Suomessa, ehkä laajemminkin.

Tuote on niin hauska ja vetovoimainen, että Koskinen on saanut ympärilleen paljon hyvää tahtoa. Spotless Tea Bag Oy:n hallituksen puheenjohtaja on telealalta tuttu Jaakko Nevanlinna. Koskinen on saanut vientiapua Finprosta ja professoriluokan sparrausta. Keksintö voitti Privanetin järjestämän Listaamaton Mahdollisuus 2015 -loppukilpailun ja 50 000 euron sijoituksen. Yhtiön ympärille on sadan innokkaan sijoittajan joukko, joka on tuonut yhtiöön 300 000 euroa. Osakkeenomistajat jännäävät nyt kuin ravikilpailuissa. Heidän joukossaan ei ole yhtään suurta bisnesenkeliä.

Heikki Haapavaara

Jaa sosiaalisessa mediassa