Menestystarinat

Vietnamin mahdollisuudet kiinnostavat maahantuojaa

10.11.2017

Bevetrade Oy aloitti vietnamilaisten juomien tuonnin Suomeen. Finnpartnershipin tuella yritys pääsi hyvään alkuun ja on löytänyt lisää lupaavia kontakteja Vietnamista.

Bevetrade Oy on kolmen kaupan alan ammattilaisen vuonna 2011 perustama maahantuontiyritys, joka on erikoistunut virvoitusjuomien ja mehujen maahantuontiin. Suurin osa yrityksen tuotteista tulee Euroopasta. Kehitysmaista tuotevalikoimassa on Vietnamissa valmistetut aloe vera -juomat. Bevetraden toimitusjohtaja Hanna Khalili sanoo, että aloe vera -juomiin yritys törmäsi ensimmäisen kerran kansainvälisillä elintarvikealan messuilla muutama vuosi sitten. ”Aluksi kumppanimme oli eteläkorealainen yritys. Yhteistyö ei kuitenkaan toiminut toivomallamme tavalla, joten lähdimme etsimään uusia vaihtoehtoja”, Khalili toteaa.

Tuttu yrittäjä antoi arvokkaan vinkin

Uusien kumppanien etsinnöissä esille nousi Vietnam. Khalili kertoo, että tutun yrittäjän vinkistä Bevetrade haki ja sai Finnpartnershipin liikekumppanuustukea. ”Käytimme tukea potentiaalisten kumppaneiden identifiointiin Vietnamissa ja selvityksiin yhteistyön aloittamisesta.” Khalili sanoo, että ilman Finnpartnershipin tukea Bevetraden kaltainen pk-yritys ei olisi pystynyt kartoittamaan Vietnamin mahdollisuuksia yhtä kattavasti kuin se nyt pystyi tekemään. ”Rahallisen tuen lisäksi saimme Finnpartnershipiltä paljon hyviä kontakteja.”

Yhteistyöstä syntyi oma tuotesarja

Bevetrade identifioi Hanoissa ja Ho Chi Minhissä muutamia aloe vera -juomien tuottajia. Yhteistyökumppaniksi seuloutui lopulta yksi valmistaja, jonka kanssa Bevetrade lähti luomaan yhdessä erityisesti Suomen markkinoille suunnattua ELO-tuotesarjaa. Muun muassa monissa päivittäistavarakaupoissa myynnissä olevien aloe vera -juomien tuonti Suomeen alkoi vuonna 2015.

Bevetrade on saanut Vietnamista kontakteja myös Finnpartnershipin Matchmaking-palvelusta, jonka kautta suomalaisyritykselle esiteltiin vietnamilainen kookosjuomia valmistava yritys. ”Kyseisen yrityksen juomia oli koemyynnissä Suomessa, mutta tetrapakkauksiin pakatut juomat eivät osoittautuneet toimivaksi ratkaisuksi meillä. Jatkamme kuitenkin yhteydenpitoa ja mietimme muun muassa mahdollisuutta pakata juomat lasipulloihin.”

Vietnamissa paljon uusia mahdollisuuksia

Khalilin mielestä Vietnam on elintarvikkeiden maahantuojalle erittäin mielenkiintoinen maa. Tuottajia ja Suomen markkinoille mahdollisesti soveltuvia tuotteita on paljon. ”Etsimme lisää tuotavaa Vietnamista ja laajennamme toimintaamme siellä tulevaisuudessa.” Khalilin mielestä suurimpia haasteita Vietnamissa on luotettavien kumppaneiden löytäminen. Hyviä kontakteja suomalaisyritys on saanut nykyisen pääyhteistyökumppanin välityksellä. ”Myös kieliasiat voivat olla haasteellisia. Kansainvälistä kauppaa tekevät vietnamilaiset puhuvat kyllä englantia, mutta tuotannon tasolla kielimuuri on iso.

Kumppanilta edellytetään vastuullisuutta

Sikäläisiä tuotantolaitoksia kiertäneen Khalilin mukaan työntekijöiden työpäivät ovat pitkiä, palkkataso matala ja työskentelyolosuhteissa on usein toivomisen varaa. Tämän vuoksi yritys on käyttänyt aikaa luotettavan ja laadukkaan partnerin löytämiseen. Elintarvikkeissa laadun merkitys on erityisen tärkeä, sillä Suomeen tuotavien tuotteiden on täytettävä EU:n tiukat elintarvikemääräykset. Lisäksi Bevetradelle on tärkeää, että yhteistyökumppanit toimivat vastuullisesti esimerkiksi työntekijöiden oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Khalilin mielestä menestyksekäs liiketoiminta edellyttää, että maahantuoja käy Vietnamissa riittävän usein perehtymässä yhteistyökumppanin toimintaan ja auditoimassa tuotantoa. Suhteen kehittämisen on oltava jatkuvaa. ”Henkilösuhteet ovat Aasiassa tärkeät. Pelkkä puhelimessa asiointi ei yksin riitä, sillä silloin väärinkäsitysten vaara on suuri.”

Jaa sosiaalisessa mediassa