Paikkatieto parantaa vesihuoltoa Filippiineillä
Suomalaisen Keypron paikkatietopalvelut auttavat vesilaitoksia parantamaan toimintaansa Filippiineillä. Finnpartnershipin tuella oli iso merkitys ensimmäisten kumppanien löytämisessä.
Keypro Oy on vuonna 1995 perustettu yritys, joka on erikoistunut paikkatietojärjestelmien kehittämiseen ja niihin liittyviin palveluihin. Niiden avulla esimerkiksi vesi- ja sähkölaitokset tai teleoperaattorit pystyvät hahmottamaan entistä paremmin omistamansa verkostot. Se tehostaa päätöksentekoa ja operatiivista toimintaa.
Keypron Kaakkois-Aasian toiminnasta vastaava Antti Heino sanoo, että yrityksellä on Suomessa yli 200 asiakasta. Kasvun rajat alkoivat kuitenkin tulla vastaan kotimaassa, joten vuonna 2014 tehtiin päätös kansainvälistymisestä. ”Aluksi markkinoita kartoitettiin laajasti, mutta sittemmin katse kohdistui muutamaan potentiaaliseen maahan. Pk-yrityksen resurssit ovat rajalliset. Siksi kiinnostuksen rajaaminen oli välttämätöntä”, Heino toteaa.
Finnpartnershipin tuesta lisävauhtia
Kehittyvistä talouksista esille nousi etenkin Kaakkois-Aasia. Samoihin aikoihin Keypro tutustui Finnpartnershipin liikekumppanuustukeen Finpron tilaisuudessa Helsingissä. ”Haimme ja saimme Finnpartnershipin tukea liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja kumppaneiden etsimiseen. Aluksi kohteena oli viisi Kaakkois-Aasian maata, mutta prosessin edetessä päätimme keskittyä alueella yhteen maahan, Filippiineihin.” Heinon mielestä Finnpartnershipin tuki on ollut Keypron kaltaiselle pk-yritykselle tärkeää. ”Tuki pienentää kokonaisriskiä ja madaltaa päätöksenteon kynnystä lähteä uusille markkinoille.”
”Pilottihanke kullan arvoinen juttu”
Finnpartnershipin liikekumppanuustuki kattoi pilottihankkeen toteuttamisen Filippiineillä. Paikkatietojärjestelmän toimittaminen kunnalliselle vesilaitokselle Luzonin saarella oli Heinon mukaan käänteentekevä asia. Vaikka liikekumppanuustuella ei voida rahoittaa kaupantekoon liittyviä toimia, niin tuki mahdollisti pilottihankkeen, joka edesauttoi kauppojen syntymistä. ”Ensimmäinen kauppa paikan päällä oli meille kullan arvoinen juttu. Asiakkaat eivät olleet juurikaan kiinnostuneita 20 vuoden kokemuksestamme ja 200 referenssistä Suomessa. Heitä kiinnosti, mitä me olemme tehneet Filippiineillä.” Pilottihankkeessa Keypro toimitti paikkatietojärjestelmän Cabanatuanin kaupungin vesilaitokselle, joka nykyisin vastaa yli 300 000 asukkaan vesihuollosta. Heinon mukaan uusimman teknologian käyttöönotto on lisännyt vesilaitoksen työntekijöiden motivaatiota. Vesihuollon toimintavarmuutta parantaa myös se, että putkistojen, venttiilien ja mittareiden sijainti on nyt entistä tarkemmin tiedossa. ”Esimerkiksi vuotoja päästään korjaamaan entistä nopeammin, kun putkien paikkaa ei tarvitse arvailla tai etsiä vanhoista papereista. Kaikki tieto löytyy nyt älypuhelimen sovelluksesta.”
Verkostoituminen ratkaisee
Heino korostaa, että tehokas verkostoituminen omaan liiketoimintaan liittyvien yritysten ja organisaatioiden kanssa on oleellista uusilla markkinoilla. Kaakkois-Aasiassa Keypro on osallistunut Team Finland -verkoston järjestämiin Doing Business with Finland -tapahtumiin, joiden tarkoituksena on tutustuttaa suomalaisia ja paikallisia toimijoita toisiinsa. ”Tapaamisista on ollut paljon konkreettista hyötyä, sillä paikalla on paljon yrityksiä ja julkishallinnon edustajia. Olemme saaneet hyviä kontakteja, joiden hyödyntäminen on sitten omissa käsissämme.” Kumppaneita Keypro etsii paikallisista yrityksistä, joilla on jo valmiita verkostoja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Yhteistyötä halutaan tehdä myös paikkatietoon erikoistuneiden yritysten kanssa. ”Olemme lähteneet siitä, että paikallisen kumppanin on pystyttävä antamaan meille lisäarvoa. Paikallisella osaamisella voimme täydentää Keypron palveluja, sillä kaikkea ei kannata toimittaa Suomesta hintatason ja etäisyyden vuoksi.”
Aidosti motivoituneiden ja luotettavien kumppaneiden löytäminen on Heinon mielestä suurin haaste. ”Kumppaneiden löytämiseen ja yhteistyön käynnistämiseen kannattaa varata paljon aikaa. Mitä enemmän voi olla itse paikan päällä, sitä paremmat ovat todennäköisesti tulokset.” Filippiineihin uhrattu aika ja vaiva on Heinon mielestä kannattanut. Tällä hetkellä Keyprolla on asiakkaina muutamia paikallisia vesi- ja telelaitoksia. Kasvunäkymät ovat hyvät, joten suomalaisyritys aikoo kasvattaa toimintaansa saarivaltiossa.
Jaa sosiaalisessa mediassa