Sökanvisningar och -blanketter

Ju noggrannare du har fyllt i ansökan, desto bättre framskrider ärendet.

Företagspartnerskapsstödet är utrikesministeriets finansiella stöd för projekt i utvecklingsländer.  Ansökan om företagspartnerskapsstödet sker elektroniskt.

I rullgardinsmenyerna nedan har vi samlat sådant som är viktigt att beakta när du vill ansöka om företagspartnerskapsstöd samt blanketter och anvisningar för hur du lämnar in ansökan. Gå noggrant igenom punkterna nedan innan du lämnar in ansökan.

Före ansökandet av företagspartnerskapsstöd

Bekanta dig här med företagspartnerskapsstödet och till hurudana projekt det kan beviljas.

 

Finnpartnerships ansökningsverkstäder lär dig allt du behöver veta om företagspartnerskapsstödet och hur du ansöker om det.

 

 

Innan ansökningsprocessen påbörjas ska den sökande ta del av användningssyftena för företagspartnerskapsstödet samt gällande villkor och godtagbara kostnader:

 

Allmänna villkor för företagspartnerskapsstödet

Godtagbara kostnader

 

Finnpartnership rekommenderar att sökanden först bekantar sig med steg-för-steg anvisningarna, där ansökningsförfarandet beskrivs i detalj.

 

Läs steg-för-steg sökanvisningar för partnerskapsstödet (pdf)

Ansöknings- och behandlingstid för företagspartnerskapsstödet

Du kan ansöka om företagspartnerskapsstödet året om. Finnpartnership behandlar ansökningar och ger sina utlåtanden till utrikesministeriet som stöd för beslutsprocessen. Utrikesministeriet inför statsunderstödsbeslut om beviljande av stödet i e-tjänsten. Det tar i genomsnitt 3-5 månader att få statsunderstödsbeslutet.

Reservera tillräckligt med tid för inlämnande av ansökan. Det tar minst 1-2 vardagar att registrera ansökan elektroniskt i e-tjänsten. Sökanden kan på egen risk börja genomföra projektet efter att denne har fått utrikesministeriets mottagningskvitto för företagspartnerskapsstöd i e-tjänsten. I mottagningskvittot uppges dagen för registrering av projektet. Om projektet beviljas stöd och den kostnadsbudget som den sökande presenterar godkänns, är de kostnader som uppkommer efter registreringsdagen och som uppfyller kostnadsbudgeten stödberättigande.  

Ansökan sker elektroniskt med Katso-koder

Du ansöker om företagspartnerskapsstöd genom att lämna in elektroniska blanketter och bilagor via statens e-tjänst och ditt eget ärendehanteringskonto. Ärendehanteringskontot tas i bruk via Katso-identifieringen. Detaljerade anvisningar för Katso-användare finns på adressen http://yritys.tunnistus.fi. Du hittar detaljerade anvisningar för användningen av Katso-koden här. Anvisningarna för hur utländska företag använder Katso-tjänsten hittar du här.

Ansökningsblanketter och e-tjänst
De blanketter som behövs för ansökan är blanketten för basinformation och ansökningsblanketten. Obligatoriska bilagor ska inkluderas i ansökningarna. Ansökan varken registreras eller behandlas innan alla bilagor enligt anvisningarna har lämnats in i statens e-tjänst.

 

Blankett för basinformation

1. Blankett för basinformation (uppdaterad 25.4.2017)

Som bilagor till basinformationsanmälan ska dessutom bifogas

– utdrag ur handelsregistret (högst 3 mån. gammalt)

– balansboken för de två senaste åren (uppgifter om företagets tre senaste räkenskapsperioder). 

Ifall bokslutsuppgifter inte finns tillgängliga, vänligen bifoga till basinformationsblanketten CV-uppgifter för företagets / projektets nyckelpersoner. Ladda ner blanketten på datorns skrivbord och fyll i den steg för steg med hjälp av sökanvisningen och anvisningarna i slutet av ansökan. Om du stöter på problem vid användningen av ansökningsblanketterna eller e-tjänsten, hittar du svar på de vanligaste utmaningarna under punkten Vanliga frågor om sökande av företagspartnerskapsstödet (nedan).

Logga in på statens e-tjänst tjänst med KATSO-koderna och ladda upp den ifyllda basinformationsanmälan inklusive bilagor i tjänsten. Ansökan skickas först när du klickar på knappen ”Lämna in” i e-tjänsten. Utrikesministeriet granskar basinformationsanmälan inom 1–3 arbetsdagar och skickar ett mottagningskvitto via e-tjänsten. Mottagningskvittot finns under punkten ”Tillkännagivna”. Mottagningskvittot skickas inte som ett separat meddelande till exempel till sökandens e-postadress. Mottagningskvittot omfattar UHA-beteckningen, som behövs när du ska lämna in ansökan om företagspartnerskapsstöd. Om blanketten för basinformation är bristande, meddelar utrikesministeriet i sitt mottagningskvitto om kompletteringsbehovet. Tilläggsutredningar eller -bilag till en redan ifylld basinformationsblankett ska lämnas in i e-tjänsten med kompletteringsblanketten (i rullgardinsmenyn nedan).   En basinformationsanmälan som lämnats in i e-tjänsten är i kraft i tolv månader från inlämningsdagen. Sökanden kan använda samma basinformationsanmälan för flera ansökningar om företagspartnerskapsstöd.

Ansökan om företagspartnerskapsstöd

2. Ansökan (Så här fyller du i blanketten)

Som bilagor till ansökan ska dessutom bifogas

2.1. Projektets kostnadsbudget (i Excel-format)

2.2. Enkät för bedömning av utvecklingseffekter

2.3. Blanketten om att de minimis-begränsningen inte är tillämplig (valfri, se detaljer på sidan ”Vad är företagspartnerskapsstöd?”).

2.4. Försäkran enligt direktivet om sanktioner mot arbetsgivare *

Ladda ner blanketten på datorns skrivbord och fyll i den steg för steg med hjälp av sökanvisningen och anvisningarna i slutet av ansökan. Om du stöter på problem vid användningen av ansökningsblanketterna eller e-tjänsten, hittar du svar på de vanligaste utmaningarna under punkten Vanliga frågor om sökande av företagspartnerskapsstödet (nedan).  Logga in på statens e-tjänst med KATSO-koderna och ladda upp den ifyllda ansökan inklusive bilagor i tjänsten. Ansökan skickas först när du klickar på knappen ”Lämna in” i e-tjänsten. Utrikesministeriet granskar ansökan om företagspartnerskapsstöd inom 1–3 arbetsdagar och skickar ett mottagningskvitto via e-tjänsten. Av mottagningskvittot framgår när projektet har registrerats och du får veta att ansökan har mottagits. Om ansökan är bristfällig meddelar utrikesministeriet om kompletteringsbehovet i e-tjänsten. Kompletterande uppgifter/bilagor skickas till e-tjänsten med blanketten för kompletterande information (rullgardinsmenyn nedan).    

 

* Direktivet om sanktioner mot arbetsgivare förbjuder anställandet av tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i landet. Syftet är att bekämpa olaglig invandring. Om statsunderstödet kan användas till lönekostnader ska den sökande intyga att hen eller hens representant inte under de tre närmaste åren har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd eller för utlänningsförseelse av arbetsgivare eller har påförts en påföljdsavgift för att ha anställt arbetstagare som vistas i landet olagligt.

Tips för att fylla i ansökan

Behöver du hjälp med att fylla i ansökan?

Nedan har vi samlat tips på sådant det lönar sig att beakta när du fyller i projektansökan.

1 Projektets syfte och innehåll

1.1 Grundande av dotter-/samriskföretag

Om projektet utreder grundande av dotter-/samriskföretag, ska du beskriva till exempel:

• Vad ingår i verksamheten hos det dotter-/samriskföretag som ska grundas (beskriv affärsverksamheten)?

• Vilken är den grova uppskattningen om omsättningen för det företag som ska grundas?

• Hur många personer uppskattar ni att företaget kommer att sysselsätta?

• När skulle dotter-/samriskföretaget kunna grundas?

• I vilken stad eller region placeras dotter-/samriskföretaget mest sannolikt?

Om projektet syftar till att grunda ett samriskföretag:

• Vilka skulle vara eventuella delägare i samriskföretaget?

• Vilken är er bedömning eller plan för hur ägoförhållandena sannolikt skulle fördelas i samriskföretaget?

1.2 Underleverantörer

Om projektet utreder påbörjande av en underleverantörsrelation, lönar det sig att i ansökan lyfta fram följande:

• En hurdan underleverantörspartner sökes?

• Vad kommer avtalet med partnern att omfatta?

• Vad allt kommer att höra till underleverantörspartnerns ansvar?

• Vilka produkter/tjänster kommer att köpas som underleveranser?

• Rör det sig om kontraktstillverkning (produkterna tillverkas i sin helhet av den lokala partnern) eller kommer man i projektet utöver den primära underleverantören också att använda andra underleverantörstjänster i projektlandet eller till exempel att själv producera en del av komponenterna?

• För hur lång tid är det tänkt att teckna avtalet?

• När kommer underleveranserna att påbörjas om allt går enligt planerna?

• Kommer underleverantörens arbetsmetoder eller produktionsprocesser att modifieras eller förbättras? Om ja, till vilken del och på vilket sätt kommer underleverantörens arbetsmetoder eller produktionsprocesser att modifieras eller förbättras?

• Kommer man att investera i underleverantörens lokaler, maskiner, arbetsförhållanden eller motsvarande?

• Är målsättningen att övervaka partnerns verksamhet till exempel med avseende på produktionskvaliteten?

• Kommer man att revidera/följa med arbetsförhållandena för partnerns anställda?

• Kommer man att utbilda den lokala partnern? Om ja, vilka ämnesområden kommer utbildningen att omfatta?

1.3 Licensiering

Om målsättningen är att licensiera t.ex. teknik, lönar det sig att i ansökan lyfta fram följande:

• Hurdant licensieringsavtal är det tänkt att teckna med den lokala partnern (vilka är de viktigaste sakerna som fastställs genom avtalen)?

• Vilka rättigheter kommer licensen att inkludera?

• Vem är potentiella licensköpare?

• Vem kommer att sälja licenserna (den som ansöker om stödet, den lokala partnern, det samriskföretag som grundas eller någon annan part, vilken?)?

• För hur lång tid är det tänkt att teckna licensavtalet?

• Kommer licensinnehavaren att rapportera till stödmottagaren eller till någon annan part, vilken? Om ja, vad rapporteras och hur ofta?

• Kommer utbildning av den lokala personalen att ingå i licensieringsavtalet?

1.4 Import

Om det rör sig om ett importprojekt, lönar det sig att i ansökan lyfta fram följande:

• Vilka produkter importeras från projektlandet?

• Var/vart (geografiskt) kommer produkterna att säljas?

• Till vilka typer av aktörer säljs produkterna?

• När är det tänkt att påbörja importen, om utredningarna framskrider enligt planerna?

• Hur mycket/många produkter skulle kunna importeras årligen från projektlandet?

• Har man för avsikt att ansöka om någon kvalitets-, miljö- eller annan standard för alla/vissa produkter?

• Hur sannolikt är det att man i projektet kommer att utbilda den lokala partnern (produkttillverkarna/leverantörerna)?

• Vad skulle den eventuella utbildningen omfatta?

• Kommer de anställda i projektlandet till exempel få instruktioner beträffande tillverkningen? Om ja, hur detaljerade är dessa eventuella anvisningar och vad omfattar de?

1.5 Frågor som rör flera av de ovan nämnda projekttyperna

• Beskriv den nuvarande affärsverksamheten

• Hurdan verksamhet har den som ansöker om stödet hittills haft i projektlandet i fråga?

• I vilket skede är projektredovisningarna i detta skede?

• Till vilket område i projektlandet hänför sig projektet? Hänför sig projektet till landsbygden eller mindre tillväxtcentra?

• Hur kommer den operativa verksamheten att fördelas i projektet (t.ex. i underleverantörsrelationen eller det lokala samriskföretaget) mellan stödsökanden och den lokala partnern?

• Till vem/vilken typ av aktörer säljs de produkter/tjänster som produceras i projektet (exempel på de kundsegmenten)?

• Vart säljs produkterna/tjänsterna geografiskt sett?

• På vad baseras omsättningsuppskattningen för verksamheten i projektlandet (till exempel det företags som grundas)?

• Vilken är en grov uppskattning av volymen på de produkter som tillverkas, det vill säga hur många exemplar tillverkas av respektive produkt?

Tidplan för projektets huvudsteg:

• När bedömer ni att till exempel dotter-/samriskföretaget tidigast grundas eller att avtalet med den lokala partnern tecknas?

• När kunde verksamheten i projektlandet påbörjas?

• Kommer man att utbilda den lokala personalen?

• Om ansökan omfattar flera projektländer, är projektländerna i fråga alternativa placeringar till exempel för företaget som grundas och/eller det långsiktiga partnerskapet, eller är avsikten att, om möjligt, påbörja projektlandsverksamheten/teckna partneravtal i flera projektländer?

• Om projektet hänför sig till utvecklingsland/-länder med en högre medelinkomstnivå, vilka är projektets direkta utvecklingspåverkan i projektlandet? Om stödsökandens nettoresultat har varit förlustbringande under två på varandra följande år, lönar det sig i projektbeskrivningen att berätta om eventuella planer för att avhjälpa den ekonomiska situationen i fråga (vad man planerar göra och inom vilken tidsfrist).  

2 Att uppmärksamma om de olika projektfaserna

2.1 Partneridentifiering

När man i projektet ger sig ut för att identifiera en lokal partner, lönar det sig att i projektbeskrivningen lyfta fram följande:

• Hurdan är den partner som söks (vilken bransch, vilken kompetens behövs, hur stor är organisationen, vad förväntasav partnern osv.)?

• Hurdant är det avtal som man har för avsikt att teckna med den lokala partnern? Hur långt partnerskap eftersträvas? Om projektet redan har identifierat en lokal partner, lönar det sig i projektbeskrivningen att ge en kort beskrivning av företaget i fråga (bransch, belägenhet, viktigaste marknadsområden och kunder, personalstyrka, omsättning och balans m.m.).

2.2 Förprojekt- och projektutredning

I förprojektutredningen och projektutredningen kan man godkänna marknadsutredningar och annat kartläggande utredningsarbete, som lägger grunden för det beslutsfattande som avser en långsiktig etablering (om det lönar sig att starta den planerade verksamheten, hur det lönar sig att göra detta, vilka partner som behövs för verksamheten, vad det lönar sig att beakta i projektlandets verksamhetsmiljö och lagstiftning när man planerar verksamheten osv.). Förprojektutredningen och projektutredningen avviker från varandra endast till den del att man i projektutredningsfasen normalt har kommit längre med utredningarna än i förprojektutredningsfasen, då man inte nödvändigtvis ännu vet så mycket om verksamhetsmiljön i projektlandet eller förutsättningarna för projektets genomförbarhet. Om ni till exempel redan har besökt projektlandet för att göra utredningar och har preliminär information om förutsättningarna för projektets genomförbarhet, är ni sannolikt redan i projektutredningsfasen.

2.3 Upprättande av verksamhetsplan

Om du ansöker om stöd för upprättande av verksamhetsplan, lönar det sig i ansökan att lyfta fram för exakt vilken enhet/verksamhet (t.ex. verksamheten i det dotterbolag som grundas, påbörjande av underleveranser) verksamhetsplanen görs. I ansökan kan du också ange huvudrubrikerna/de viktigaste kapitlen i verksamhetsplanen som upprättas.

2.4 Bedömning av miljö- och samhällskonsekvenser

Om man ansöker om stöd för bedömning av miljö- och samhällskonsekvenser, lönar det sig att i ansökan lyfta fram för exakt vilken enhet/verksamhetsdel man avser utreda miljö- och samhällskonsekvenserna och vad allt man vill kartlägga i utredningen.

2.5 Utbildning

För utbildningsfasen behöver Finnpartnership information om vem som ska utbildas (t.ex. personalen i dotter-/samriskföretaget, personalen i underleverantörs-/licenstagarföretaget) samt vilka ämnesområden utbildningen har planerats att omfatta.

2.6 Pilotprojekt för teknik och lösningar samt demonstrationsprojekt som en del av internationella organisationers (EU, FN-organisationer, internationella finansinstitut) verksamhet

Om man i projektet har för avsikt att utföra pilotprojekt för teknik/lösningar som en del av internationella organisationers (EU, FN-organisationer, internationella finansinstitut) verksamhet, lönar det sig att i projektbeskrivningen lyfta fram följande:

• Varför genomförs pilot- eller demonstrationsprojektet?

• I vilken omfattning och på vilket sätt påverkar det projektgenomförandet och beslutsfattandet med anknytning till grundande av tillhörande företag eller påbörjande av avtalsrelation?

• Rör det sig om tester av tekniken eller lösningen i projektlandets förhållanden eller till exempel att kunden har krävt att tekniken ska påvisas fungera i praktiken?

• Vad vill man utreda med pilotprojekten?

• Exakt vad riktar sig pilotprojekten till (vilken teknik eller lösning avser pilotprojekten, eller vill man endast göra pilotprojekt för en viss del av lösningen)?

• Hur genomförs pilotprojekten i praktiken?

• Hur stor del (i procent) av pilotprojekten är tester av tekniska lösningar och hur stor del är mätning av kundnöjdheten/visa möjligheterna för kunderna?

• Om man också ansöker om stöd för anläggnings- eller byggkostnader relaterade till pilot-/demonstrationsprojektet, i vems (stödsökandens, den lokala partnerns, kundens, någon annans?) ägo blir pilotanläggningen eller motsvarande i fråga och för hur lång tid?

2.7 Yrkesutbildning

• Om det rör sig om ett yrkesutbildningsprojekt, lönar det sig att i ansökan lyfta fram följande: Vad allt omfattar det planerade yrkesutbildningskonceptet?

• Kommer man att etablera en separat studielinje, modifiera en nuvarande eller dylikt?

• Vilken är omfattningen på utbildningen (bland annat uppskattning av utbildningens längd)?

• Hur kommer man att välja in personer för utbildningen?

• Kommer den erbjudna utbildningen att vara avgiftsfri eller avgiftsbelagd för de personer som utbildas?

• När har man för avsikt att genomföra den första utbildningen., om allt går enligt planerna?

• Vem kommer att vara lärare? Kommer dessa personer att utbildas? Om ja, på vilket sätt? Kommer utbildningsprogrammet att ordas i partnerns/en redan existerande utbildningsinrättnings (eller någon annan aktörs) lokaler eller hyrs/köps nya lokaler?

• Vem kommer att äga de fysiska ramarna för utbildningen (till exempel lokaler, apparater osv.)?  

3 Tidigare projekt med företagspartnerskapsstöd

Om ni tidigare har blivit beviljade företagspartnerskapsstöd för ett eller flera andra projekt, lönar det sig att i projektbeskrivningen lyfta fram bland annat följande saker om projektet/projekten ovan:

• Vilken är projektets status för närvarande (vad har man gjort hittills)?

• Är projektets målsättning fortfarande den samma?

• När skulle ni bedöma att verksamheten i projektlandet kan påbörjas?

• Vilka är de följande stegen?

Vanliga frågor om sökande av företagspartnerskapsstödet

Basinformationsanmälan/ansökan om företagspartnerskapsstöd öppnas inte

  • Sökblanketterna (basinformationsanmälan och ansökan om företagspartnerskapsstöd) ska laddas ner på den egna datorn och öppnas med det avgiftsfria programmet Adobe Reader.
  • Vissa webbläsare (såsom Microsoft Edge) öppnar ansökningsblanketterna som standard i ett nytt webbläsarfönster, vilket ger ett felmeddelande. Ladda ner blanketten på datorn med ikonen uppe till höger på skärmen (markerad med rött på bilden).

  Basinformationsanmälan/ansökan om företagspartnerskapsstöd

  • När du har fyllt i ansökningsblanketten ska du spara den på nytt
  • När du har fyllt i ansökan korrekt, visas nertill på den antingen en text med grön bakgrund, ”Ansökan är klar”, eller en text med röd bakgrund ”Ansökan är bristfällig”:
  • Om ansökan är bristfällig hittar du orsaken till felet med stöd av den röda ledtexten. Till exempel på bilden nedan visar den röda ledtexten vid punkten ”e-post” att e-postadressen inte har fyllts i eller att den har fyllts i felaktigt
  • Uppge räkenskapsperioder som årtal (2017, 2016 osv.)
  • Kontrollera också att basinformationsanmälan/ansökningsblanketten har kompletterats med de obligatoriska bilagorna och att filbilagornas namn inte innehåller mellanslag eller skandinaviska tecken.
  • Spara blanketten på nytt när du har korrigerat de ovan nämnda möjliga felen.
  • Om du inte lyckas lösa problemet, kan du kontakta Finnpartnership, fp@finnpartnership.fi eller +358 (0) 9 348 434.

  Var hittar jag den UHA-beteckning, materialbeteckning, ärendebeteckning eller interventionskod som behövs för ansökan om företagspartnerskapsstöd? Var hittar jag den interventionskod som behövs för kompletteringsanmälan?

  • Tabellen nedan visar var du hittar de nödvändiga koderna och vad de används till.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag kan inte logga in på e-tjänsten

 

Efter att du har lämnat in ansökan om företagspartnerskapsstöd
  • Kontrollera under punkten ”Tillkännagivna” i e-tjänsten att du får ett mottagningskvitto. Om utrikesministeriet via e-tjänsten informerar att ansökan behöver kompletteras, görs kompletteringarna genom att lägga till de efterfrågade uppgifterna/bilagorna via blanketten för komplettering av ansökan (se anvisning nedan), och som sedan laddas upp till e-tjänsten.
  • I mottagningskvittot uppges dagen för registrering av projektet. Om projektet beviljas stöd och den kostnadsbudget som den sökande presenterar godkänns, är de kostnader som uppkommer efter registreringsdagen och som uppfyller kostnadsbudgeten stödberättigande. Alla åtgärder som den sökande gör före statsunderstödsbeslutet sker dock på egen risk.
  • Vid behov kontaktar Finnpartnership sökanden under behandlingsprocessen och ger den sökande en möjlighet att ge tilläggsinformation.
  • Finnpartnership utarbetar ett utlåtande om ansökan och skickar utlåtandet till utrikesministeriet som fattar beslut om beviljande av stödet.
  • Beslutet levereras till e-tjänsten. Beslutet samt tillhörande bilagor hittar du under vyn Inlämnade för behandling på fliken Tillkännagivande/Tillstånd. Beslutet öppnas med knappen ”Visa PDF”. Öppna bilagorna med knappen ”Ladda ner tillkännagivande och bilagor”.

 

Kompletteringsanmälan

Utrikesministeriet skickar vid behov en kompletteringsbegäran till sökandens ärendehanteringskonto. Också Finnpartnership kan be om tilläggsinformation till e-tjänsten medan ansökan behandlas.

Nödvändiga tilläggsutredningar till en redan ifylld basinformationsblankett eller ansökan ska lämnas in med kompletteringsblanketten. De efterfrågade dokumenten läggs till kompletteringsanmälan och kompletteringsanmälan laddas sedan upp till e-tjänsten.
 
Fylla i basinformationsblanketten
Om kompletteringsanmälan görs för basinformationsblanketten, ska man i kompletteringsanmälan välja ”ändring/komplettering av basinformation”.
 
Fylla i ansökan
Om kompletteringsanmälan görs för ansökan om partnerskapsstöd, ska man i kompletteringsanmälan välja ”komplettering av ansökan”. Då ska man också fylla i den materialbeteckning som ansökan har blivit tilldelad. Denna finns i e-tjänsten. Den har ingått i mottagningskvittot, som skickas till sökandens ärendehanteringskonto. Spara blanketten för kompletteringsanmälan på din dator och öppna den i Adobe Reader.

Blankett för kompletteringsanmälan  

Förbindelseblankett

De organisationer som fått ett positivt statsunderstödsbeslut ska förbinda sig att följa villkoren för företagspartnerskapsstödet. Organisationerna ska lämna in sin förbindelseblankett tillbörligt ifylld via statens e-tjänst så snabbt som möjligt efter att sökanden fått kännedom om beslutet, dock senast i samband med den första begäran om utbetalning.

Ladda ner förbindelseblanketten här.

öppna stänga