Ulkoministeriön asiointipalvelu ja palveluun tunnistautuminen uudistuvat kesäkuussa

4.6.2020, päivitetty 10.6.2020

Ulkoministeriön asiointipalvelusta on otettu käyttöön ns. Online-versio, jossa on mahdollista asioida yrityksen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla. Tämä voi aiheuttaa kirjautumisongelmia. Alla ohjeita sekä uuden online-asioinnin käyttöönottoon että Suomi.fi-tunnisteisiin ja niissä käytettäviin valtuuksiin.

Online-asiointipalvelu

Vanha asiointipalvelu poistuu käytöstä kesän aikana ja vaikka vanha asiointipalvelu vielä toimii, on suositeltavaa ottaa uusi online-versio käyttöön ja hoitaa pikimmiten kuntoon myös valtuudet yrityksen puolesta asiointiin. Online-asiointipalvelussa liikekumppanuustuessa käytettävät lomakkeet täytetään selaimessa. Tällä hetkellä selainversio on käytettävissä sitoumus– ja maksupyyntölomakkeista sekä perustietoilmoituksesta. Muut liikekumppanuustuessa käytettävät lomakkeet täytetään vielä pdf-muodossa ja ladataan palveluun kuten ennenkin.  Pdf-lomakkeet löytyvät Finnpartnershipin sivuilta täältä. Uudessa asiointipalvelussa on parannettu myös mm. liitteiden tiedostonimiin ja -muotoihin liittyviä ongelmia.

 

Asiointipalvelun osoitteet ja tunnistautumisvaihtoehdot:

Uusi:       https://online-asiointi.um-plm.fi/              Kirjautuminen Katso-tunnisteella tai Suomi.fi, mikäli yritys on jo valtuuttanut henkilön hoitamaan yrityksen asioita. Huom. ulkomaisten toimijoiden Suomi.fi-tunnistautuminen otetaan käyttöön kesäkuun lopulla.

Vanha:    https://asiointi.um-plm.fi/public/login     Kirjautuminen Katso-tunnisteella (palvelu päättyy kesän kuluessa)

 

Asiointipalveluun tunnistautuminen

Toistaiseksi asiointipalveluun tunnistautuminen onnistuu vielä Katso-tunnisteilla (vaihtoehto löytyy tunnistautumissivun alareunasta). Katso-palvelun käyttö on kuitenkin päättymässä ja jatkossa käytetään nk. Suomi.fi-tunnistautumista. Suomi.fi:ssä yrityksen puolesta asiointi edellyttää, että henkilölle on lisätty asiointivaltuudet. Huomaathan, että myös yksityisyrittäjän tulee valtuuttaa itsensä asioimaan yrityksensä puolesta. Yrityksen tulee lisätä liikekumppanuustukea hoitavalle henkilölle valtuusasia ”valtionavustuksen hakeminen”. Kun valtuusasia on lisätty, pitäisi asiointipalveluun kirjautuessa näkyä valikko Kehitysyhteistyöasiat. Valikon alta löytyy asiointipalvelussa täytettävät lomakkeet sekä mahdollisuus ladata sellainen lomake, jota ei vielä löydy selainpohjaisena.

Mikäli asia on kiireellinen, suosittelemme kirjautumaan asiointipalveluun Katso-tunnisteilla ja laittamaan Suomi.fi-valtuudet kuntoon sen jälkeen. 

Suomi.fi-palvelusta vastaa Digi- ja väestövierasto, joka hoitaa myös asiakastuen. Organisaatioiden asiakaspalvelu palvelee yrityksiä ja muita organisaatioita arkipäivisin maanantaista perjantaihin ja neuvoo  kaikissa organisaatioille tarjottuihin palveluihin liittyvissä asioissa.
Organisaatioiden asiakaspalvelun yhteystiedot:

 Lisätietoja:

www.suomi.fi/valtuudet

https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-valtuuksista/yrityksen-tai-yhteison-puolesta-asiointi

https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-tunnistuksesta/usein-kysyttya-tunnistuksesta

avaa sulje