Yrittäjäpari kehitti elinkeinon korujen maahantuonnista

Agulu tuo maahan ugandalaisten naisten tekemiä koruja. Liiketoiminta pääsi Afrikassa alkuun Finnpartnershipin tuella.

Ugandan pohjoisosissa asuvan acholi-kansan naiset tekevät paperista taidokkaita kaula-, ranne- ja korvakoruja. Heidän asuinalueellaan pitkään asuneet Sanni ja Asko Rosenström uskovat, että käsityöt käyvät kaupaksi myös Suomessa.

Aviopari muutti Ugandaan lähetystyöhön vuonna 2010. Pestin päätyttyä he halusivat jäädä maahan ja ryhtyivät pohtimaan, miten elättää itsensä. ”Olimme tutustuneet erääseen koruja tekevään naiseen, joka tunsi puolestaan muita tekijöitä. Taitavasti tehtyjä koruja myyvät Yhdysvalloissa pari järjestöä ja verkkokauppaa. Ajattelimme, että samaa voisi kokeilla myös Euroopassa”, Sanni Rosenström sanoo.

 

Yritysneuvoja vinkkasi Finnpartnershipistä

Vieraillessaan Suomessa Rosenströmit kävivät uusyrityskeskuksessa hakemassa neuvoa yritystoiminnan aloittamiseen. Yritysneuvoja piti liikeideaa hyvänä ja vihjasi samalla Finnpartnershipistä. Rosenströmit hakivat ja saivat Finnpartnershipin liikekumppanuustukea, jota he ovat hyödyntäneet liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja erilaisiin yrityksen perustamiseen liittyviin kuluihin Ugandassa.

”Ilman Finnpartnershipin tukea emme olisi voineet aloittaa lainkaan liiketoimintaa”, Sanni Rosenström sanoo.

Gulussa Pohjois-Ugandassa asuvat Rosenströmit ovat tarvinneet esimerkiksi paikallisen lakimiehen apua juridisissa kysymyksissä. Ylivoimaisesti suurin kustannuserä on työviisumi yrittäjälle. Sellainen maksaa henkeä kohden 7500 Yhdysvaltain dollaria (runsaat 6400 euroa) kolmeksi vuodeksi.

Suomessa Rosenströmit perustivat toiminimi Agulun. Agulu on acholin kieltä ja tarkoittaa käsin tehtyä perinteistä saviruukkua.

 

Tärkeä tulonlähde köyhille naisille

Korujen valmistuksessa suikaloitu paperi pyöritellään helmiksi ja päällystetään lakalla. Tällä hetkellä viisi naista tekee vakituisesti koruja Agululle. ”Ostamme korut tekijöiltä ilman välikäsiä. Ajan skootterilla kylissä ja käyn käsityöläisten kotona. Näin myyntitulot menevät varmasti perille”, Sanni Rosenström toteaa.

Korujen tekijät ovat taitavia, mutta länsimaisille markkinoille tuotteiden laatua oli parannettava. Korujen muotoiluakin oli kehitettävä.

Rosenströmit aikovat järjestää seuraavaksi lisäkoulutusta käsitöitä tekeville naisille. Tässä hyödynnetään Finnpartnershipin liikekumppanuustukea. Tarkoitus on ottaa mukaan myös uusia tekijöitä.

”Teemme vapaaehtoistyötä, jossa tapaa paljon ihmisiä ja saa uusia kontakteja. Kotiportillekin tulee välillä naisia myymään koruja. Sana Agulusta on levinnyt”, Sanni Rosenström toteaa.

Pohjois-Ugandan köyhällä maaseudulla korujen valmistus on naisille tärkeä tulonlähde. Köyhyyttä on lisännyt heikko turvallisuustilanne. Gulun aluetta terrorisoi 1990- ja 2000-luvuilla Lord’s Resistance Army -niminen sissijoukko, joka ajoi kodeistaan tuhansia ihmisiä. ”Monet alueen asukkaista ovat kasvaneet pakolaisleireillä. Varsinkin naiset ovat jääneet kokonaan ilman koulutusta ja lukutaitoa”, Sanni Rosenström sanoo.

 

Muodollisuudet vaativat pitkää pinnaa

Liiketoiminnan käynnistäminen edellytti yrityksen perustamista Ugandaan. Asko Rosenströmin mukaan tähän saakka suurimmat haasteet ovat liittyneet muodollisuuksiin. ”Virastoissa asioiminen edellyttää pitkää pinnaa. Pientenkin asioiden hoitaminen vaatii enemmän aikaa kuin on suunnitellut. Toisaalta pitkään Ugandassa asuneina olemme tottuneet siihen.”

Asko Rosenströmin mielestä pahin virhe olisi menettää hermonsa.”Vaikka sisällä kiehuu, viranomaisten kanssa asioitaessa on oltava aina ystävällinen ja käyttäydyttävä kunnioittavasti. Muuten asioiden hoitaminen voi mennä hankalaksi.” Yritykseen liittyviä asioita Rosenströmit ovat hoitaneet lähinnä Gulussa. Siellä etuna on, että pienemmällä paikkakunnalla ihmiset ovat tulleet tutuiksi. Asiointia helpottaa paikallisen kielen osaaminen.

Työlupa- ja viisumiasioissa he ovat joutuneet käymään myös pääkaupunki Kampalan maahanmuuttovirastossa. Siellä asiointi on hidasta, sillä asiakkaita on ruuhkaksi asti. ”Yksistään työluvan saaminen kesti puolitoista vuotta yrityksen perustamisesta”, Asko Rosenström kertoo.

 

Seuraavaksi painopiste markkinointiin

Yrittäjäparin ajasta iso osa on mennyt tuotannon käynnistämiseen. Jatkossa laitetaan painoa entistä enemmän markkinointiin. Suomessa he ovat tehneet tuotteita tutuiksi erilaisilla tapahtumissa. Agululla on myös verkkokaupan, mikä mahdollistaa tuotteiden myynnin mihin päin maailmaa tahansa.

Agulun koruja on myynnissä muutamissa paikoissa Suomessa. Ne ovat lähinnä pieniä design-kauppoja, jotka ovat ottaneet pieniä eriä myyntiin kokeeksi. ”Tavoitteemme on löytää jälleenmyyjiksi myös isompia toimijoita, jolloin liiketoiminnasta saadaan kannattavaa”, Sanni Rosenström suunnittelee.

Logistiikan puolesta ei ole väliä, missä päin maailmaa Agulun asiakkaat ovat, sillä paperista tehdyt korut ovat kevyitä kuljettaa.

 

avaa sulje