Viljelijän ostot siirtyvät Intiassa älypuhelimeen

Agroy tuo intialaisille viljelijöille palvelun, jossa lannoitteet voi tilata edullisesti älypuhelimella. Finnpartnershipin tuesta on ollut iso apu uuden markkinan kartoituksessa.

Agroy Oy on kehittänyt sähköisen ostopalvelun, jonka kautta viljelijät voivat kilpailuttaa lannoitteiden, siementen ja maatalouskemikaalien hankintoja. Suomessa ja Yhdysvalloissa toimiva yritys on laajentamassa toimintaansa nyt myös Intiaan.”Intia on yksi maailman suurimmista maatalousmaista. Se on myös it-asioissa edistyksellinen maa. Siksi Intia on luonteva kohde kasvattaa toimintaamme”, Agroyn projektivastaava Matti Miikkola sanoo.

Intian markkinoiden kartoituksen Agroy aloitti talvella 2017. Tähän yritys sai Finnpartnershipin liikekumppanuustukea. ”Finnpartnershipin tuki antoi meille mahdollisuuden tehdä hankesuunnitelma huomattavasti perusteellisemmin kuin mitä olisimme voineet tehdä pelkästään omin voimin. Tuki kattoi myös Intiaan kehitetyn puhelinsovelluksen testaamisen ja pilotoinnin paikan päällä”, Miikkola toteaa.

Miikkolan mukaan myös Suomen suurlähetystö Delhissä on ollut isona apuna ensimmäisten luotettavien kontaktien löytämisessä. ”Intiassa yritys voi mokata heti alkumetreillä, jos se valitsee väärät yhteydet.”

Kokonaisuus alkaa olla kasassa

Agroyn tytäryhtiö saatiin rekisteröidyksi joulukuussa 2017. Yrityksen palkkaama intialainen maajohtaja aloitti työt helmikuussa 2018. Hän on jatkanut yhteistyökumppaneiden etsimistä ja luonut suhteita paikallisiin tavarantoimittajiin.

Alkukesästä puhelinsovellus saatiin valmiiksi, mutta ratkaisematta on vielä maksuliikenteeseen liittyviä asioita. Miikkola uskoo ratkaisun löytyvän mobiilimaksujärjestelmistä, jotka yleistyvät vauhdilla kaikkialla Intiassa. ”Kun kokonaisuus alkaa olla kasassa, voimme lähteä tekemään tosissaan palveluamme tutuksi viljelijöille”, Miikkola sanoo.

Intiassa on yli 100 miljoonaa viljelijää, ja maatalous työllistää noin 500 miljoonaa ihmistä. Tyypillinen maatila on vain muutaman hehtaarin kokoinen. Agroy on päättänyt keskittyä aluksi rajatulle maantieteelliselle alueelle. Kenttätoimisto päätettiin perustaa Intian pohjoisosassa sijaitsevaan Chandigarhiin. Kaupunki sijaitsee keskellä Punjabin ja Haryanan viljelyalueita, jotka tunnetaan maan vilja-aittana. ”Toimimme aluksi rajatulla alueella. Kun olemme osoittaneet bisnesmallin toimivuuden, on aika laajentaa toimintaa muualle Intiaan ja kasvattaa myös palvelun sisältöä.”

Asiakkaita osuuskuntien kautta

Miikkolan mukaan yhteyden ottaminen yksittäisiin viljelijöihin olisi työlästä laajalla maaseudulla. Siksi Agroy luo suhteita viljelijöiden osuuskuntiin ja yhdistyksiin. ”Näin yhdellä yhteydenotolla voidaan levittää tietoa monille viljelijöille”, Miikkola perustelee. Agroyn palvelun on määrä toimia Intiassa kuten Suomessakin. Kiinnostuneet viljelijät voivat ilmoittaa palveluun, kuinka paljon ne haluavat ostaa esimerkiksi lannoitetta. Agroy kerää yhteen tilaukset ja kilpailuttaa lannoitetoimittajat ja valitsee halvimman tarjouksen.

Nykyisin intialaiset viljelijät ostavat tarvitsemansa lannoitteet ja siemenet paikallisilta markkinoilta, joilla he yleensä myyvät myös kasvattamansa tuotteet. Matka markkinoille voi olla kuitenkin pitkä, joten matkoihin ja kaupankäyntiin kuluu runsaasti aikaa. Moni viljelijä vaihtaa markkinoille tuomansa tuotteet lannoitteisiin, mutta he saattavat joutua ottamaan hankintoihin myös lainaa korkealla korolla.

”Tavoitteemme on tarjota palvelu, joka edullisimpien hintojen lisäksi säästää myös viljelijän aikaa. Hän tilaa lannoitteet älypuhelimellaan ja tuotteet tuodaan suoraan tilalle.”

Agroyn perusti vuonna 2011 joukko suomalaisia viljelijöitä, jotka halusivat yhteistyöllä parantaa neuvotteluasemiaan isojen tavarantoimittajien kanssa. Miikkola uskoo, että vastaavalla yhteistyöllä on mahdollisuus voimaannuttaa myös intialaisia viljelijöitä. Agroy on varautunut siihen, että liiketoiminnan käynnistämiseen ja kasvattamiseen kuluu Intiassa aikaa. Yksistään maahan perustetun tytäryhtiön perustamiseen kului useita kuukausia. ”Tähän saakka kaikki on sujunut kuitenkin suunnitelmien mukaan. Suurimmat haasteet tulevat todennäköisesti vastaan sitten, kun käynnistämme varsinaisen liiketoiminnan.”

 

 

avaa sulje