Mobiilipalvelu vauhdittaa työuria Keniassa

Suomalainen Fuzu kehitti Keniassa mobiilipalvelun, joka auttaa työnhakijoita löytämään paikkansa työelämässä. Finnpartnershipin tuki oli tärkeä alkuvaiheessa. Nyt yrityksen kasvua vauhdittaa Finnfundin rahoitus.
Swahelinkielinen sana ”fuzu” tarkoittaa vapaasti käännettynä omalla työllä aikaansaatua menestystä. Tämä sopii hyvin nimeksi suomalaiselle startup-yritykselle, joka lähti kehittämään työnhakijoille ja -antajille suunnattua mobiilipalvelua Keniassa. Fuzu Oy:n perustajilla Jussi Hinkkasella ja Jussi Impiöllä oli ennestään vuosien kokemus Afrikasta, sillä molemmat olivat työskennelleet siellä muun muassa Nokian palveluksessa. ”Olimme tehneet Nokialla paljon sosiologista ja antropologista tutkimusta, miten köyhätkin väestönosat voivat hyötyä uudesta teknologiasta”, Jussi Hinkkanen sanoo. ”Internetin nykyiset työpaikkaportaalit eivät pysty palvelemaan suurinta osaa väestöstä. Halusimme kehittää palvelun, jota myös vähemmän koulutetut ihmiset voivat käyttää eri työuran vaiheissa antaen heille siihen hetkeen sopivia ohjeita ja rohkaisua”, Hinkkanen jatkaa.

Finnparnershipin tuki tärkeä alkuvaiheessa

Kenia oli luonnollinen kohdemaa Fuzun mobiilipalvelun kehittämiseen, sillä maa on edelläkävijä langattomien palvelujen käytössä, etenkin mobiilimaksamisessa. Kaksikko otti ison riskin. He kehittivät aluksi palvelua ilman palkkaa ja ulkopuolista rahoitusta. Ensimmäiset sijoittajat Fuzuun olivat suomalaisia enkelisijoittajia.

Vuosina 2014–2015 Fuzu sai Finnpartnershipiltä tukea hankeselvityksen tekemiseen, henkilökunnan koulutukseen, kumppaneiden identifiointiin ja palvelun pilotointiin Keniassa. ”Finnpartnershipin tuki oli meille erittäin tärkeä. Afrikka on hankala ja riskejä täynnä oleva markkina, jonne menevän yrityksen on vaikea saada yksityistä pääomaa”, Hinkkanen toteaa. Hän huomauttaa, että Finnpartnershipin tuki rohkaisee yrityksiä kokeilemaan liiketoimintaa tavanomaista haastavimmilla markkinoilla. ”Tuki antoi meille mahdollisuuden pilotoida palvelua käytännössä, mikä oli aivan välttämätöntä varsinaisen liiketoiminnan käynnistämiseen.”

Lisävauhtia Fuzun palvelun kehittämiseen antoi BEAM – Business with Impact -ohjelma. Kyse on ulkoministeriön ja teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesin ohjelmasta, joka on suunnattu yrityksille, tutkimuslaitoksille ja järjestöille, jotka kehittävät ratkaisuja kehitysmaiden ongelmiin.

Työpaikkojen tarjonta laajenee

Fuzun tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaansa huomattavasti tulevina vuosina, mutta yrityksellä on myös sosiaalinen agenda. ”Afrikan väestönkasvu on yksi maailman megatrendeistä, joka vaikuttaa myös Eurooppaan. Fuzu pyrkii osaltaan ratkomaan Afrikan työllisyysongelmia ja auttamaan työntekijöitä ja työnantajia löytämään toisensa nykyistä paremmin.” Fuzuun on rekisteröitynyt yli 200 000 käyttäjää Keniassa ja palvelua on käyttänyt viimeksi kuluneen vuoden aikana yli 600 000 ihmistä. Hinkkasen mukaan tavoitteena on kolminkertaistaa luku vuoden 2017 loppuun mennessä. ”Nyt tarjolla olevat työpaikat ovat lähinnä hakijoille, joilla on käytännössä vähintään lukiotason koulutus. Jatkossa palvelu laajenee myös vähemmän koulutusta vaativiin työpaikkoihin.”

Fuzun palvelu auttaa työnhakijaa rakentamaan profiilinsa, hakemaan käyttäjän taustaan sopivia tehtäviä ja oppimaan taitoja, jotka ovat työtehtävän näkökulmasta oleellisia. Palvelu antaa jatkuvasti palautetta ja pyrkii ohjaamaan käyttäjää oikeaan suuntaan. ”Iso osa käyttäjistä ei ole koskaan saanut uraohjausta, joten heidän tietämyksensä työelämästä on heikkoa. Uratestit ja keskustelu uraohjaajan kanssa tuovat helpotusta näiden käyttäjien elämään.” Työnantajalle Fuzu antaa mahdollisuuden löytää sopivimmat kandidaatit usein tuhansien työnhakijoiden joukosta. Työntekijöitä hakeville yrityksille Fuzun palvelut ovat maksullisia, mutta työnhakijalle peruspalvelut ovat ilmaiset. ”Edistyneemmistä palveluista peritään maksuja. Ne on kuitenkin pyritty suhteuttamaan asiakkaiden maksukykyyn. ”

Finnfundin rahoitus vauhdittaa kasvua

Hinkkasen mukaan internet-pohjaisen palvelualustan kehittäminen vaatii paljon työtä, aikaa ja kustannuksia. ”Mitä heikommin koulutetulle ja vähän internetiä käyttäneelle kohdeyleisölle palvelua kehitetään, sitä monimutkaisempaa sen toteuttaminen on. Itse käytön tulee olla yksinkertaista, mutta tämän saavuttaminen edellyttää viimeisimpien teknologioiden, kuten koneoppimisen hyödyntämistä. Näin kyetään rakentamaan palvelu, joka oikeasti osaa seurata käyttäjiensä tarpeita.” Valmis palvelualusta on suhteellisen helppo laajentaa muihin maihin pienillä maakohtaisilla muutoksilla. Fuzun tavoitteena on kasvattaa toimintaansa aluksi muualle Itä-Afrikkaan, ennen muuta Tansaniaan. Myöhemmin kyseeseen voi tulla myös muu Afrikka ja Aasia.

Marraskuussa Fuzu keräsi toimintansa kehittämiseen ja laajentamiseen 1,75 miljoonan euron lisärahoituksen, josta kehitysrahoitusyhtiö Finnfundin osuus on ensimmäisessä vaiheessa 0,5 miljoonaa euroa. Tulevaisuudessa summa voidaan nostaa 1,5 miljoonaan euroon. Rahoituskierrokselle osallistuvat myös uudenlaisia työelämän ratkaisuja kehittävä Barona Technologies Oy ja koulutusalan innovaatioihin keskittyvä Polkuni Oy. ”Lisärahoituksella on iso merkitys, kun laajennamme toimintaamme, kokoamme Keniassa sopivaa tiimiä ja tehostamme palvelun markkinointia”, Hinkkanen sanoo.

Päivitys 11.5.2017: Fuzun palvelun käyttäjämäärät hyvässä kasvuvauhdissa. Lue lisää Tekesin jutusta.

Julkaistu 20.02.2017

avaa sulje