Sähköisen kaupan viikko kanavana kehittyville digimarkkinoille (Ulkoministeriön blogit 1.3.2018)

6.3.2018

Kirjoitus julkaistu alunperin Ulkoministeriön blogit -sivulla. Alkuperäisen tekstin löydät täältä.


Kuva: Laila Clyne

 

16.-20. huhtikuuta järjestetään Genevessä YK:n kauppa ja kehitys -konferenssin, UNCTAD:n neljäs sähköisen kaupan ja kehityksen viikko. Tänä vuonna teemana ovat digitaaliset alustat ja niiden kehitysulottuvuudet.

Aihetta tullaan tarkastelemaan kuullen eri näkökulmia kuluttajien, yritysten ja valtioiden kannalta. Viikon aikana esillä on laajasti digikaupan aiheita, kuten digitalisaation mahdollistama jakamistalous, mitä lohkoketjut tarkoittavat kaupan helpottamiselle ja B2B-kauppa-alustat näiden haasteita unohtamatta.

Sähköisen kaupan viikon vahvuudeksi on muodostunut keskustelujen moniäänisyys, mikä syntyy, kun saman katon alle on kokoontuneena asiantuntemusta eri aloilta ja eri puolilta maailmaa.

Tilaisuudesta on rakentunut merkittävä kansainvälinen digitaalisen talouden kokous, joka kokoaa Geneveen ison joukon niin isoja globaaleja yrityksiä digimarkkinoilta, kuin myös kasvavia digiyrityksiä eri maista, sekä tutkijoita, asiantuntijoita ja etujärjestöjen ja hallitusten päättäjiä.

Paikalle saapuu tänäkin vuonna useita kaupasta vastaavia ministereitä. Viime vuonna sähköisen kaupan viikon pääpuhujana oli AliBaban perustaja Jack Ma. Tämän vuoden pääpuhujan nimeä ei ole vielä julkistettu.

 

Suomalaisyrityksiä kaivataan mukaan

Suomi on digitalisaation edelläkävijöitä ja kokemuksemme kiinnostavat muita. Nyt erityisesti toivotaankin, että suomalaiset digiyritykset löytäisivät tiensä mukaan UNCTAD:n sähköisen kaupan viikolle Geneveen.

Tapahtuma on yritykselle hyvä tilaisuus verkottua ja olla esillä, saada tietoa markkinatilanteista ja -mahdollisuuksista laajasti eri maissa, sekä kuulla ajankohtaisista kauppaneuvottelualoitteista. Kehittyvien talouksien digimarkkinoiden potentiaaliin kannattaa tutustua!

 

Kauppa, digitaalisuus ja kehitysmaat = mahdollinen yhtälö

Digitaalisuus on muovannut kaupankäyntiä nopeasti ja muutos on jatkuva.

Digitaalisuuden myötä on avautunut uusia tilaisuuksia kaupalle myös paikoissa, missä etäisyydet tai sijainti on sen ennen estänyt. Digitaalisilla väylillä avautuu yhä useammalle valmistajalle ja palveluntuottajalle pääsy mukaan globaaleihin tuotantoketjuihin.

Digitaalisen kaupan kasvuluvut ovat vaikuttavia ja laajenemista on vauhdittanut etenkin mobiililaitteiden, -verkkojen ja -alustojen nopea kehitys.

Kun digikauppiaaksi ryhtymiseen riittää tabletti tai älypuhelin, vaikuttaa se välittömästi kaupankäyntiin tuoden siihen joustavuutta, niin kustannuksiin kuin sijaintiinkin nähden.

Esimerkkejä, kuinka syrjäinen sijainti ei enää estä kauppaa, löytyy niin Suomesta kuin kehitysmaista. Siirtyminen mobiiliympäristöihin onkin tapahtunut nopeasti kehittyvissä talouksissa, kuten Kiinassa ja useassa Afrikan maassa.

Mobiilit pankkipalvelut yleistyivät nopeasti Keniassa, missä Mpesa mahdollisti pankkipalvelut kännykkäliittymän kautta tuhansille, joille tavanomaisen pankkitilin avaaminen oli ulottumattomissa.

Aasia on ollut kärjessä kasvavien talouksien kehityksessä, näin myös kaikessa digitalouteen liittyvässä, mutta yhä useampi näkee myös Afrikan kasvun mahdollisuudet.

Kehittyvät taloudet haluavat päästä hyötymään digitaalisuuden avaamista kauppamahdollisuuksista.

 

Digitaalinen kauppa on ihan kaikille

Kehitysmaiden ja yritysten tarpeet on siis havaittu ja tähän tarpeeseen vastaamaan perusti UNCTAD 2016 eTrade for All -verkoston, jolla autetaan köyhimpiä maita digitaalisen kaupan ja talouden kehityksessä.

Se on kumppanuusohjelma, joka auttaa maita ja yrityksiä tiedostamaan ja hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia ja haasteita. Sen kautta tuetaan rahoituksen ja osaajien löytämistä hankkeisiin. Mukana ovat niin kansainväliset rahoituslaitokset, kuin kasvava määrä yrityksiä.

Ulkoministeriö on ollut alusta saakka mukana tukemassa eTrade for All –verkoston rakentamista.

 

Kirjoittaja:

Soile Kauranen

avaa sulje