HS: Google julkaisi nettipalvelun, joka yrittää auttaa suomalaisyrityksiä pärjäämään maailmalla

Helsingin Sanomat, julkaistu 14.6.2016 

 

Ohjelmistoyhtiö julkaisi nettipalvelun, jonka antaa suomalaisille yrityksille työkaluja kansainvälistymiseen.

Viisi vuotta sitten verkkopohjaisen laskutusyritys Zervantin perustajajäsenet ruuvasivat huonekaluja pienessä toimistossaan Espoossa. Toimitusjohtaja  Mattias Hansson muistaa tunnelman olleen mainio, vaikka kalusteiden lisäksi tiimi ja tuote hakivat vielä paikkaansa.

”Oli tunne uuden rakentamisesta”, Hansson kertoo.

Nykyään mikroyrityksille laskutusohjelman tarjoavalla Zervantilla on maksavia asiakkaita 48 maassa, intialaisesta hedelmäkauppiaasta suomalaiseen hevostalliyrittäjään.

Suurin osa asiakkaista on eurooppalaisia yrityksiä ja kasvu on voimakasta. Uusia yrityksiä saattaa aloittaa laskutuspalvelun käyttäjinä jopa 6 000 kuukaudessa.

Zervantin kaltaisten digitaalisia palveluita myyvien yritysten osuus Suomen viennistä on olennainen. Tavaroiden vienti väheni, mutta Tilastokeskuksen mukaan palveluiden vienti kasvoi viime vuonna 15 prosenttia.

Ohjelmistoyhtiö Google ja vientiä edistävä Team Finland haluavat Suomeen lisää vientiyrityksiä, jotka ymmärtävät digiajan pelisäännöt. Tiistaina Google julkaisi Export Trampoline -palvelun, jonka tuuppaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään.

”Vientitrampoliinin” on tarkoitus kiihdyttää suomalaista vientiä yhdistämällä Googlen valtaisa tietomäärä kansainvälisistä markkinoista kiinnostuneiden suomalaisiin yrityksiin.

”Jos minulla olisi esimerkiksi nahkapohjaisia kävelykenkiä kauppaava yritys, voin katsoa palvelusta, missä päin maailmaa ihmiset hakevat eniten tietoa nahkapohjaisista kengistä”, havainnollistaa Googlen toimialajohtaja  Hanna Kivelä.

Hakutulosten lisäksi palvelussa on myös tapaustutkimuksia ja tutkittua markkinatietoa Googlen suomalaisilta yhteistyökumppaneilta.

Kotimaiset yritykset todella tarvitsevat rohkaisua kansainvälistymiseen, sillä ne eivät tavoittele asiakkaita ulkomailta digitaalisissa kanavissa yhtä menestyksekkäästi kuin naapurimaamme.

Viimevuotisen Digibarometri-selvityksen mukaan ainoastaan 15 prosenttia yritysten asiakkaista tulee kansainvälisiltä markkinoilta.

”Olen huolissani. Ruotsalaisilla ja tanskalaisilla yrityksillä yli puolet digitaalisen markkinoinnin avulla tavoitetusta asiakaista tulee jo ulkomailta”, Kivelä kertoo.

Osa yrityksistä on löytänyt palvelut jo ennen kuin ne kerättiin yhdelle nettisivulle.

Zervantin markkinointijohtajan  Matias Vahtolan mukaan yritys on sijoittanut hakukoneoptimointiin alkutaipaleestaan lähtien. Yritys alkoi hyödyntää Googlen ilmaisia työkaluja saadakseen paremman käsityksen siitä, mitä heidän asiakkaansa hakevat verkosta.

Menetelmä osoittautui toimivaksi.

”Nykyään suurin osa asiakkaistamme löytää meidät hakukoneiden kautta”, Vahtola sanoo.

Sitä hakukoneoptimointi tarkoittaa.

Yrityksille Export Trampoline on apuväline, Googlelle liiketoimintaa. Itse palvelu on ilmainen, mutta Googlella on myös monia yrityksille maksullisia palveluita, kuten hakukonemainontaa.

Helsingin Sanomat, julkaistu 14.6.2016

Koko artikkeli löytyy täältä.

avaa sulje